En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
15.01.2020kl. 19.10

Kina og USA underskriver første del af handelsaftale

Kina lover med aftalen at købe varer i USA for ekstra 1340 mia. kr. USA halverer kinesisk told.
Foto: MANDEL NGAN/AFP / AFP
Foto: MANDEL NGAN/AFP / AFP
AF RITZAU

USA og Kina har onsdag skrevet under på en fase 1-handelsaftale. Den vil betyde, at kineserne skal skrue markant op for sin import af amerikanske varer over de kommende år. 

Det er den amerikanske præsident, Donald Trump, og Kinas vicepremierminister, Liu He, der skrev under på aftalen ved en ceremoni i Det Hvide Hus. De to lande blev enige om aftalen i december.

Selv om der nu er kommet underskrifter på papiret, er det ikke ensbetydende med, at handelskrigen mellem verdens to største økonomier er slut. 

En fase 2-handelsaftale er på tegnebrættet, og forhandlingerne vil ifølge Donald Trump starte snart. Han forventer ikke, at det vil blive nødvendigt med en tredje delaftale.

Her er hovedpunkterne i handelsaftalen mellem USA og Kina

USA og Kina har onsdag underskrevet første fase af en handelsaftale mellem de to lande, hvilket er første skridt til at begrave den handelsstrid mellem de to lande, som har kørt de seneste år.

Her er en oversigt over hovedpunkterne i første del af aftalen, som efter planen vil blive fulgt op med en fase 2-handelsaftale:

Kina skal købe flere varer i USA:

  • Kina forpligter sig til at købe for yderligere 200 mia. dollar amerikanske varer over to år sammenlignet med 2017. I 2017 – inden handelskrigen brød ud – var Kinas import fra USA på 130 mia. dollar.
  • Kina har blandt andet forpligtet sig til at øge sit indkøb fra landbruget, energisektoren, industrien – herunder fly, maskiner og stål – og servicesektoren.

Toldsatser:

  • USA halverer toldsatser på kinesiske varer til en værdi af 120 mia. dollar, hvilket blev sat i værk 1. september.
  • Told på kinesiske varer til 160 mia., som skulle være indført 15. december, er helt taget af bordet.
  • En toldsats på 25 pct., der er blevet sat på kinesiske varer til 250 mia. dollar, forbliver urørt. Ifølge USA's præsident, Donald Trump, er det for at have noget at forhandle om i næste fase.

Rettigheder:

  • Kina skal sikre bedre beskyttelse af patenter og varemærker samt copyright. Det indebærer forbedret retsforfølgelse af dem, der bryder reglerne – for eksempel ved at sælge kopivarer.

Finans og valutaer:

  • Kina skal afholde sig fra at devaluere sin valuta med henblik på at give landets egne virksomheder konkurrencefordele, når de skal sælge varer til udlandet.
  • Aftalen gør det lettere for amerikanske virksomheder at få adgang til det finansielle marked i Kina. Det gælder områder som bank, forsikring og værdipapirer.

Kilde: Reuters

Blandt punkterne i første del af aftalen er ifølge nyhedsbureauet Reuters, at Kina kommer til at øge indkøbet af amerikanske varer med omkring 200 mia. dollar – 1340 mia. kr. – over to år. 

Det gælder blandt andet landbrugsvarer, fly, stål og inden for energi. 

På den anden side vil USA halvere nogle af de toldsatser på kinesiske varer, der allerede er indført eller har været planlagt. 

Handelskrigen brød officielt ud i sommeren 2018, hvor USA og Kina lagde ekstra told på hinandens varer, men området har været et tema i hele Donald Trumps embedsperiode.

Donald Trump har været utilfreds med, at USA har et stort handelsunderskud til Kina. 

Det vil sige, at USA importerer langt flere varer fra Kina, end der bliver sendt den anden vej. 

Donald Trump mener, at det har sendt tusindvis af amerikanske arbejdspladser til Kina. 

I næste fase af handelsaftalen er det blandt andet på bordet, at USA skal fjerne alle de toldsatser, som er blevet sat på kinesiske varer som led i konflikten mellem de to lande.

Analytikere: Handelskrigen har stadig lange udsigter

Kina-told bliver på nuværende niveau til efter valg i USA 

Relaterede artikler:

  • Foto: Mark Ralston/AFP / AFP

    Analytikere: Handelskrigen har stadig lange udsigter

  • Foto: JEWEL SAMAD/AFP / AFP /Ritzau Scanpix

    Kina-told bliver på nuværende niveau til efter valg i USA

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk lander historisk overskud og ser mod år med opbremsning

Maersk har for andet år i træk landet et historisk rekordresultat. Opdateres.
  • Maersk ventes at have tjent over en halv milliard kroner om dagen sidste år
  • Maersk kan ende i en priskrig med rivalen MSC

For abonnenter

Foto: Monjasa
Leverandører

Monjasa vil levere grøn ammoniak med nyt samarbejde

For abonnenter

Foto: Nerijus Adomaitis/Reuters/Ritzau Scanpix
Offshore

Equinor tjener stort på Europas energikrise

For abonnenter

Foto: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X01793
Havne

Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022

For abonnenter

Foto: C.h. Robinson / Pr
Logistik

Speditør afviser krav fra aktionærer om at omstille forretningen

Foto: Benoit Tessier
Container

Maersk flytter containere og fragt væk fra jordskælvsramt havn

For abonnenter

Læs også

Foto: PR/Esbjerg Havn
Havne

Esbjerg går nye veje for at få plads til flere vindmøller på havnen

Inden for de næste par år kan kapaciteten på Esbjerg Havn være tredoblet trods boom i havvindprojekter. Løsningen er en såkaldt digital tvilling.

For abonnenter

Lars Jensen, shippinganalytiker og stifter af konsulenthuset Vespucci Maritime, kommer fremover til at levere klummer til ShippingWatch to gange om måneden. | Foto: MAGNUS MØLLER
Container

Klumme: Ni rederier sidder på 82 pct. af skibene. Hvad siger det om deres magt?

Det er en misforståelse, at de ni største rederier kontrollerer næsten hele fragtmarkedet gennem deres alliancer. Og faktisk kan samarbejderne være en fordel for kunderne i en tid med mange aflyste sejlladser, skriver Lars Jensen.

For abonnenter

Foto: Pr-foto Essberger Tankers
Tank

Europas lagre er blevet fyldt med diesel forud for embargo mod Rusland

Forhøjet import af russisk diesel og olieprodukter i januar vidner om flittig lageropbygning forud for EU-embargo den 5. februar, vurderer mæglerfirma.

For abonnenter

Job

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Maersk lander endnu et historisk overskud – 08.02
  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 07.53
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 07.43
  • Speditør afviser krav fra aktionærer om at omstille forretningen – 7. feb.
  • Monjasa vil levere grøn ammoniak med nyt samarbejde – 7. feb.
  • Maersk flytter containere og fragt væk fra jordskælvsramt havn – 7. feb.
  • Storbank ser containermarkedet ramme rekordlav efterspørgsel i de kommende år – 7. feb.
  • DSV vil støtte de rederier der hjalp speditøren under pandemiens kaos – 7. feb.
  • Euronav taber voldgiftssag og tæller ned til opgør om bestyrelsen – 7. feb.
  • Maersk ventes at have tjent over en halv milliard kroner om dagen sidste år – 7. feb.
  • Mere end 1.600 søfarende blev efterladt på skibe i 2022 – 7. feb.
  • Nyt kæmpe havneprojekt er på vej i Østersøen – 7. feb.
  • Flere tankskibe sejler ulovligt efter embargo på russiske olieprodukter – 7. feb.
  • Oliepriserne stiger med jordskælv og genrejsning i Kina – 7. feb.
  • Maersk kan ende i en priskrig med rivalen MSC – 7. feb.
Flere nyheder

Job

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren IT Supporter

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Business Analyst

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge