ShippingWatch

Trump er ikke klar til en aftale med Kina

Præsident Donald Trump siger, at USA endnu ikke er parat til at indgå en handelsaftale med Kina. Kommentaren faldt under Trumps statsbesøg i Japan.

Foto: Ritzau Scanpix/AFP/Charly Triballeau

USA er lige nu ikke parat til at indgå en handelsaftale med Kina. Det lod den amerikanske præsident, Donald Trump, forstå, da han mødtes med Japans premierminister, Shinzo Abe, i Tokyo.

"Jeg tror, de formentlig ønsker, at de havde indgået den aftale, som de havde på bordet, inden de forsøgte at genforhandle," sagde Donald Trump mandag ifølge Bloomberg News om sine kinesiske modparter.

"De vil gerne indgå en aftale. Vi er ikke klar til at indgå en aftale."

Donald Trump advarede samtidig om, at tolden på importvarer fra Kina kan blive løftet "meget, meget substantielt, meget let".

Jeg tror på et tidspunkt i fremtiden, at Kina og USA vil indgå en fantastisk handelsaftale, og vi ser frem mod det

Præsident Donald Trump

Præsidenten pegede også på, at virksomheder nu forlader Kina og i stedet lægger produktionen i USA og i andre asiatiske lande. Han lod dog samtidig forstå, at han forventer, at de to lande, der udgør verdens to største økonomier, på et tidspunkt vil indgå en handelsaftale.

"Jeg tror på et tidspunkt i fremtiden, at Kina og USA vil indgå en fantastisk handelsaftale, og vi ser frem mod det. For jeg tror ikke, at Kina kan fortsætte med at betale disse, reelt, hundrede milliarder af dollar i tariffer. Jeg tror ikke, at de kan det."

En analyse fra IMF viste dog i sidste uge, at langt den største del af byrden fra tolden på kinesisk import bæres af amerikansk erhvervsliv, som rammes på indtjeningsmarginen, mens den amerikanske forbruger betaler den sidste del af regningen i form af højere priser.

Samtaler brød sammen

I weekenden afviste kinesiske myndigheder også, at toldsatserne vil ramme Kina hårdere end USA, skriver Bloomberg News, men fremhævede, at det gør lige ondt på begge økonomier.

USA forhøjede tidligere i maj tolden på kinesiske varer for 200 mia. dollar fra 10 pct. til 25 pct. I forvejen var varer for 50 mia. dollar pålagt en told på 25 pct., og USA har samtidig indledt processen med at lægge en tilsvarende sats på yderligere varer for 200 mia. dollar.

Kina har svaret igen med at forhøje tolden på varer fra USA for 60 mia. dollar fra 1. juni.

De to landes forhandlere har skiftevis besøgt hinanden i Beijing og Washington, men siden samtalerne frøs til is tidligere på måneden, er der ikke aftalt et nyt møde.

I sidste uge tog striden samtidig en ny drejning og tilspidsede yderligere, da handelskrigens toldlussinger pludselig blev erstattet af "teknologisk koldkrig", som en klummeskribent i det kinesiske kommunistpartis avis People's Daily torsdag kaldte det.´

Huawei i centrum

Faktisk var det med forsinket effekt, for det var forrige onsdag, at USA satte den kinesiske tele- og teknologikæmpe Huawei på sin sorte liste, hvilket betyder, at amerikanske selskaber ikke må handle Huawei uden forudgående tilladelse fra administrationen.

Sidste søndag kom det så frem, at Google indstillede samarbejdet med Huawei omkring styresystemet Android, og amerikanske chipproducenter vil snart ikke længere kunne levere til selskabet.

Nyheden tirsdag, om at USA dog udskyder sanktionerne mod Huawei med 90 dage, blev derefter onsdag afløst af forlydender om, at USA har fem kinesiske teknologiselskaber mere i kikkerten til den sorte liste.

Kina svarede torsdag igen i flere skarpe klummer i People's Daily, ligesom Beijing lod forstå, at Washington skal omgøre sine "forkerte" beslutninger, før handelsforhandlingerne kan genoptages.

Maersk frygter yderligere effekt af handelskrigen

"Jeg er mere bekymret for svineinfluenza end handelskonflikt"

Hovedrute står til at blive hårdt ramt af handelskrigen

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs