Mærsk halter efter fransk rival når det gælder det vigtige sats på logistik

CMA CGM tjener flere penge på logistik, mens det går modsat hos Mærsk. Hvis Mærsk køber DB Schenker kan det ændre strategien, siger analytiker.
Mærsk besluttede i 2016 at sælge sin olieforretning og istedet blive en rendyrket transportkoncern, der kan klare fragten hele vejen fra fabrikken til slutbrugeren. Det betyder, at selskabet nu har en voksende forretning på land. | Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Mærsk besluttede i 2016 at sælge sin olieforretning og istedet blive en rendyrket transportkoncern, der kan klare fragten hele vejen fra fabrikken til slutbrugeren. Det betyder, at selskabet nu har en voksende forretning på land. | Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix

Det bliver tydeligt, at Mærsk kæmper med den strategiske vigtige logistikforretning, når den danske shippingkoncerns resultater sammenlignes med den franske rival CMA CGM.

CMA CGM dækker over verdens tredjestørste containerrederi, men har ligesom Mærsk også besluttet sig for at gå på land, hvor indtjeningen typisk er mere stabil end til søs.

I første kvartal har den franske shippingkoncern løftet bundlinjen i sin logistikforretning, mens den omvendt er faldet for Mærsk.

”Mærsk er bagefter konkurrenterne og målt på indtjeningen er Mærsk ikke, hvor selskabet skal være i logistikforretningen,” siger Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank, til ShippingWatch.

Han har noteret sig, at udviklingen hos de to store shippingkæmper går i forskellig retning, efter at de begge har fremlagt regnskab de første tre måneder af 2024.

Det skyldes til dels også en forskellig strategi inden for logistikforretningen.

Mens Mærsk har besluttet sig for at intgerere logistikken sammen med rederiet ”for at holde fast i containeren i så lang tid som muligt,” er CMA CGM gået en noget anden vej.

Den franske rival har skilt tingene ad, så den klassiske speditørforretning ligger i datterselskabet Ceva Logistics som et selvstændigt brand, der i øvrigt i første kvartal har færdiggjort et stort opkøb af Bolloré Logistics. 

Ceva er efter opkøb verdens femte største

Opkøbet gør ifølge CMA CGM Ceva Logistics til verdens femte største logistikoperatør.

”Det er ikke freight forwarding (speditørforretning, red.), Mærsk leverer, som det er i Ceva Logistics. Det er en lidt mere klassisk logistikforretning. Så når Mærsk gerne vil have end-to-end løsninger, så giver det mere mening at have det hele under ét,” siger Mikkel Emil Jensen.

I første kvartal har CMA CGM landet en omsætning på knap 3,9 mia. dollar - en fremgang på 0,6 pct. i forhold til samme kvartal sidste år. Driftsresultatet (ebitda) voksede i de tre måneder med 6,9 pct. til 361 mio. dollar i forhold til samme periode i 2023.

CMA CGM medgiver, at opkøbet af Bolloré Logistics, som er det største i shippingkoncernens historie, fra 29. februar har været med til at trække tallene op.

Hos Mærsk, som de senere år har købt logistikselskaber for samlet knap syv mia. dollar, går det tungt med at leve til egne mål.

Mærsk har en målsætning om en årlig vækst i logistikomsætningen på 10 pct. og en indtjeningsmargin (ebit) på over seks pct.

Det leverer den danske shippingkoncern langt fra i øjeblikket. 

Den organiske vækst i logistikforretningen var negativ med 13 pct. i løbet af de seneste 12 måneder.

Det er ”under målet på 10 pct. ebit-marginen for de seneste 12 måneder var 2,6 pct. i forhold til målet på over 6 pct,” som Mærsk selv i kvartalsregnskabet.

Første kvartal var ikke meget bedre. Dog med en vækst på 1 pct. i toplinjen, men kun med en driftsmargin på 1,5 pct.

”På grund af en kombination af lavere rater og højere omkostninger,” hedder det.

Shippinganalytiker, partner i Vespucci Maritime, Lars Jensen, har ligeledes bidt mærke i, at Mærsks driftsindtjening på logistik dykker, mens det modsatte sker hos CMA CGM.

”Omend (de har) en forskel i deres strategiske tilgang er det også interessant at bemærke forskellen i ebitda-marginen, rapporteret af de to rederier,” skriver han i en opdatering på LinkedIn.

I første kvartal havde CMA CGM’s logistikdivision en margin på 9,3 pct. – en stigning fra 8,7 pct. sidste år. Til sammenligning faldt Mærsks ebitda-margin fra 9,1 pct. første kvartal 2023 til 7,6 pct. i første kvartal i år.

”Det er fair at sige, at Mærsk selv siger, at indtjeningen i deres logistikforretning langt fra er tilfredsstillende. De har iværksat forskellige initiativer og regner med, at væksten bliver bedre i de kommende kvartaler, og at indtjeningen kommer højere op,” siger Mikkel Emil Jensen.

”Men der er meget benarbejde, der skal gøres endnu, for at de kan komme op på de 6 pct., de gerne vil ligge på i ebit,” siger han.

Kæmpekøb kan ændre Mærsks strategi

Det igangværende salg af den tyske speditørkoncern DB Schenker, som er verdens fjerdestørste efter Kuehne+Nagel , DHL og danske DSV, kan blive game changer.

Mærsk har meldt sig ind i kapløbet om den store speditør, som ejeren Deutche Bahn har sat til salg bl.a. for at kunne komme af med gæld. 

Et køb af DB Schenker kan koste over 15 mia. euro eller over 100 mia. kr. 

Analytikere har længe peget på DSV som den store favorit til at overtage DB Schenker med 73.000 medarbejdere.

Men udover Mærsk og DSV har også verdens største containerrederi MSC, et par kapitalfonde og det saudiarabiske Bahri og statsfonden ADQ fra Abu Dhabi, meldt sig som mulige købere.

”Hvis Mærsk får DB Schenker, får de også en mere klassisk freight forwarding-forretning, der er meget forskellig til containerdelen. Her kan det give mening at holde de to ting separat og adskilt som hos CMA CGM,” siger Mikkel Emil Jensen.

Kigger mod Frankrig

Det har Mærsks topchef Vincent Clerc også selv åbnet op for, da han skulle forklare, hvorfor shippingkoncernen efter års afvisning pludselig meldt sig som en potentiel køber af den tyske speditør.

“Det, der har ændret sig, er, at vi synes, at det måske er forhastet bare at sige, at vi ikke engang gider at kigge på det (køb af DB Schenker, red.),” sagde Vincent Clerc i marts til Børsen.

Han henviste til konkurrenten CMA CGM, der i 2019 købte den store speditør Ceva Logistics.

“Det er ikke, fordi vi synes, at det er nemt at se, hvordan en speditør og et rederi hører til under det samme tag, for meget af det gør ikke. Men CMA har gjort det i et stykke tid med to forskellige brands og en ret adskilt tilgang til tingene, og de har faktisk gjort det okay,” sagde Vincent Clerc.

”Så hvis de kan gøre det, er der måske en mulighed.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også