Forsvaret afviser at ændre på milliard-aftale med Scan Global trods kritik

Speditøren har fået heftig kritik for at bruge fragt gennem Rusland. Men det får ingen konsekvenser for en kontrakt med den danske stat. Politikere undrer sig.
ShippingWatch og MobilityWatch har gentagne gange forsøgt at få Troels Lund Poulsen, der er forsvarsminister og formand for Venstre, til at forholde sig til Forsvarets aftale med Scan Global. Men ministeren vil ikke deltage. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
ShippingWatch og MobilityWatch har gentagne gange forsøgt at få Troels Lund Poulsen, der er forsvarsminister og formand for Venstre, til at forholde sig til Forsvarets aftale med Scan Global. Men ministeren vil ikke deltage. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Der bliver ikke ændret på milliardaftalen mellem Forsvaret og speditøren Scan Global Logistics, der ellers har mødt heftig kritik for at tilbyde togtransport gennem Rusland, hvor staten ejer jernbanerne.

Det konkluderer Forsvaret og Forsvarsministeriet efter en undersøgelse af samarbejdet, der blev igangsat efter MobilityWatch og ShippingWatchs dækning af aftalen. 

Forsvaret og Forsvarsministeriet skriver i et svar, at de ikke har fundet juridisk grundlag for at ophæve kontrakten. 

Forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) og regeringens forsvarsordfører forholder sig dog tavse. 

”FMI (Forsvarets Materiel- og indkøbsstyrelse red.) følger gældende lovgivning. Hvis reglerne ændres, vil FMI vurdere, om det giver anledning til at justere eller opsige kontrakter på dette område,” skriver FMI. 

Samtidig skriver Forsvaret, at man ikke selv har fået transporteret varer gennem Rusland.

Undersøgelsens afslutning er dog ikke nødvendigvis enden på sagen, udtrykker flere politikere overfor ShippingWatch og MobilityWatch. 

”Mange politikere holder store taler om, hvor slem Putin er, men det er som om, at der ned igennem systemet ikke er en klarhed over, hvad det betyder. Det er den her sag et fantastisk godt eksempel på,” siger Søren Søndergaard, der er medlem af Folketinget for Enhedslisten og partiets forsvarsordfører.

Scan Global Logistics løser fragtopgaver for det danske forsvar som en del af en større milliardkontrakt og transporterer samtidig varer for andre kunder gennem Rusland ad de statsejede jernbaner.

Der er ingen sanktioner mod at sende fragt gennem Rusland, så længe toget ikke stopper på den russiske strækning af Silkevejen, der snor sig fra Shanghai og ind i Europa.

Mange af logistikselskabets konkurrenter har fravalgt den russiske togfragt efter landets invasion af Ukraine i 2022, fordi det både bliver opfattet som en usikker og uetisk løsning.

Men siden Suez-kanalen har været tæt på usejlbar for verdens rederier og har sendt verdens forsyningskæder ud i en ny krise, blev interessen for de russiske jernbaner igen vækket, da virksomheder dermed kan få sine varer hurtigere fra Asien til Europa. 

Både DSV og NTG har dog på det seneste igen kategorisk afvist transportformen og kritiseret brugen af den.

Håber minister går i ”tænkeboks”

Forsvarsministeriet pointerer, at Scan Globals transport ”drejer sig om containere med almindelige forbrugsvarer og ikke om sanktionsbelagt materiel.”

Det svar er dog ikke ligefrem noget, der gør en stribe af forsvarsordfører og en europa-parlamentariker tilfredse med, at Forsvaret samarbejder med et selskab, der stadig tjener penge på russisk transport trods et stort boykot af ydelsen i den danske speditørbranche. 

Søren Søndergaard forventer, at sagen betyder, at der kommer øget fokus på de gråzoner, der lige nu findes omkring brugen af de russiske jernbaner.

”Det lægger op til, at vi må have en diskussion af, hvad der styrer vores forretningmæssige og økonomiske forhold til Rusland, og hvor vi trækker grænserne,” siger Enhedslistens forsvarsordfører. 

Han fortæller videre, at der et behov for, at konflikten bliver taget mere alvorligt. 

Samtidig har landets største speditør, DSV, lagt afstand til metoden, fordi selskabet ikke mener, det er foreneligt med at være en ”dansk funderet virksomhed”. Mærsk bruger heller ikke fragt gennem Rusland.

Juridisk er der dog ikke noget at komme efter, skriver Forsvaret og Forsvarsministeriet.

”Virksomheden er en vigtig leverandør af transport til understøttelse af Forsvarets operative opgaver samt opgaver for Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, herunder transport af doneret materiel til Ukraine,” lyder det i et svar fra Forsvarsministeriet. 

Ministeren forholder sig tavs

ShippingWatch og MobilityWatch har gentagne gange bedt Danmarks Forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V), der har det øverste ansvar på området, om at forholde sig til, hvordan det kan være, at det danske forsvar samarbejder med et selskab, der tjener penge i Rusland. 

Men ministeren har afvist at stille op til interview. 

Det håber to politikere dog snart vil ændre sig. 

”Jeg håber selvfølgelig, at det er udtryk for, at ministeren og regeringen er i tænkeboks for at finde en holdbar løsning og alternativer for Forsvarets logistikleverandør. Men Danmark bør ikke være fodslæbende her,” siger Kira Marie Peter-Hansen, der er medlem af Europa-Parlamentet for Socialistisk Folkeparti.

”Det er unægtelig ironisk, at netop Forsvarets leverandører fragter gods gennem Rusland, som aggressivt fører krig mod Ukraine, i strid med international lov og som åben trussel mod EU,” siger hun.

Også Carsten Bach, der er medlem af Folketinget for Liberal Alliance og partiets forsvarsordfører, er bekymret over, at godstransport på trods af sanktioner mod Rusland fortsat lovligt kan finde sted.

”Det understreger med tydelighed, at der fra EU’s side er behov for at stramme sanktionsskruen mod Rusland yderligere,” skriver han i en mail til ShippingWatch og MobilityWatch. 

(Denne artikel er et samarbejde mellem ShippingWatch og MobilityWatch).

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også