Storaktionær holder fast: DSV skulle have holdt sig væk fra saudisk projekt

Maj Invest så helst, at logistikkoncernen ikke havde indgået en stor aftale med Saudi-Arabien. ”Det er en ubehagelig partner,” siger aktiechef.
Neom-projektet er et prestigeprojekt for Saudi-Arabiens kronprins, som her ses foran en model af ørkenbyen. | Foto: Saudi Press Agency/Reuters/Ritzau Scanpix
Neom-projektet er et prestigeprojekt for Saudi-Arabiens kronprins, som her ses foran en model af ørkenbyen. | Foto: Saudi Press Agency/Reuters/Ritzau Scanpix

Selv om DSV formentlig kommer til at tjene i omegnen af 3,5 mia. kr. årligt på at levere logistik til en ny ørkenby i Saudi-Arabien, så løber det danske selskab en voldsom stor risiko for at skade sit ry.

Det mener Maj Invest, der er en stor aktionær i speditørkoncernen og forvalter en samlet formue på ca. 85 mia. kr. for private investorer og pensionskasser.

”Der er en investeringsrisiko, og den ville jeg gerne have været foruden. Også selv om jeg tror, at joint venturet økonomisk set bliver megaattraktivt for DSV, ville jeg hellere have undværet den eksponering til Neom,” siger Karsten Søndermølle, aktiechef i Maj Invest til ShippingWatch.

Neom er navnet på et saudiske udviklingsselskab, der skal opføre en megaby af samme navn i den nordvestlige region i Saudi-Arabien. En by på størrelse med Belgien.

DSV skal sammen med det statslige selskab Neom frem til 2031 stå for en samlet logistikløsning til projektet, der har landets kronprins Mohammed bin Salman bag sig. Det sker i et joint venture.

Projektet, der løber op i samlede investeringer på 10 mia. dollar, fik dog sidste forår FN’s vagthund for menneskerettigheder på nakken.

I en FN-rapport fra maj 2023 fremgår det, at mennesker fra Howeitat-stammen, der bor i regionen, er blevet fordrevet, og at deres hjem er blevet revet ned uden tilstrækkelig kompensation for at gøre plads til byen. 

En mand fra stammen er desuden blevet dræbt, tre mænd har fået en dødsdom, og yderligere tre har fået fængselsdomme på 50 år for terroranklager. 

Saudi-Arabien har afvist anklagerne i FN’s rapport. 

Har fået henvendelser fra kunder

Neom-projektet førte i efteråret også til en byge af spørgsmål til DSV fra bekymrede pensionskasser og store investorer.

DSV måtte hasteindkalde både aktieanalytikere og investorer til orienteringsmøder. Budskabet fra DSV var, at logistikselskabet har tænkt sig godt om, inden det lagde billet ind på den lukrative opgave.

”Vi anerkender, at der er dilemmaer, og vores konklusion er, at det er bedst at engagere sig i verden. Vi følger anbefalinger fra bl.a. FN, EU og den danske regering, der opfordrer til øget integration, samhandel og partnerskaber med Saudi-Arabien,” lød det i et svar til ShippingWatch i oktober.

De ekstra møder beroligede nogle, men ikke alle investorer.

Hvorvidt Maj Invest har solgt ud af DSV-aktien siden logistikkoncernen i oktober annoncerede sit samarbejde med den saudiske stat i det fællesejede joint-ventureselskab, eller hvor stor Maj Invests samlede eksponering til DSV-aktien er, vil Karsten Søndermølle ikke oplyse.

”DSV’s Neom-projekt er set med investorernes øjne helt klart en risiko. Der er mange som synes, at det er en ubehagelig partner at arbejde med, og den opfattelse deler jeg fuldt ud. Det er en etisk problematisk partner,” siger Karsten Søndermølle.

Maj Invest har også haft mange henvendelser fra sine kunder om DSV og det saudiske byprojekt.

”Har haft vi henvendelser fra kunderne? Ja, det har vi. De institutionelle kunder har været meget på den der sag. Faktisk er det nok den største sag, vi har set i de seneste 10 år i hvert fald,” siger Karsten Søndermølle. 

”Det hænger nok også sammen med, at der i dag er langt mere fokus på ESG-risici end der har været tidligere. Vi ved også fra vores dialog med DSV-ledelsen, at de har haft separate møder med adskillige institutionelle investorer.”

Løber en stor risiko

DSV har ifølge Maj Invests aktiechef gjort meget ud af at forklare, at selskabet har klare aftaler med den saudiske stat om en såkaldt en walk-away klausul.

Selskabet har samtidig oplyst, at en eventuel tvist mellem parterne skal afklares ved en engelsk domstol, hvis ”intentionerne i samarbejdet også om menneskerettigheder ikke bliver overholdt.”

”Men jeg kan godt have mine tvivl om, det også er sådan virkeligheden bliver, hvis parterne bliver uenige. DSV er oppe mod en kontant partner og på partnerens hjemmebane. Det er jo ikke en risiko, vi som investorer har lyst til at have, og jeg kan heller ikke forstå, at DSV har lyst til at løbe den omdømmerisiko, som de jo gør,” siger Karsten Søndermølle.

DSV siger omvendt, at selskabet har været til stede i Saudi-Arabien i 20 år og har 1.000 ansatte, så hvad er problemet?

”Det er også rigtigt. Der er sikkert ikke meget, man kan lave i det samfund uden, at kongefamilien på en eller anden måde er indblandet og skal godkende det. Det er vel også derfor, at DSV ikke synes, at deres samarbejde med den saudiske stat er så stort et problem, som vi som investorer synes, at det er.”

Maj Invests aktiechef er heller ikke så bekymret for, at DSV nok skal håndtere ordentlige virksomheds- og arbejdstagerstandarder i joint-venture selskabet.

”Men DSV løber en stor omdømmerisiko udover det. Hvis der f.eks. sker overtrædelser af menneskerettighederne i det store Neom-projekt, sådan som FN tidligere har rapporteret, så risikerer DSV og partnerne i Neom-projektet at blive dømt ude af investorerne,” mener Karsten Søndermølle.

DSV kan få en masse badwill, selv om selskabet ikke har ansvaret for, at der eventuelt bliver begået problematiske handlinger i en anden del af Neom-projektet.

”Der er en enorm fokus i hele verden på saudiernes store fremtidsby-projekt, så hvis noget kører skævt, vil det blive bemærket over alt.”

Kan ramme aktiekursen

Hos Sydbank er senioranalytiker enig med Maj Invest, at projektet kan ramme DSV og aktiekursen hårdt, hvis noget kører skævt i projektet.

”Vores forventning er, at projektet kører efter planen, men DSV kan blive ramt af noget, som de ikke kunne forudse og som vil presse dem på deres ESG-forhold f.eks. hvis der sker overtrædelser af menneskerettighederne i projektet, også i de dele, som DSV ikke har noget at gøre med,” siger Mikkel Emil Jensen til ShippingWatch.

”Omvendt kan det også være positivt for selskabet og aktiekursen, hvis indtjeningen i projektet overstiger forventningerne. Neom-joint-venturet kan under alle omstændigheder få stor betydning for kursudviklingen.”

De økonomiske gevinster for den danske logistikkæmpe står dog sort på hvidt. 

DSV har knyttet sig til en løbende investering på cirka 17 mia. kr. frem mod 2031 i Neom-projektet. Aftalen kommer med et forventet afkast på 20 pct. før skat, og vil bidrage med en årlig indtjening på ca. 3,5 mia. kr. til DSV. 

”Neom-projektet er kæmpe stort, og for DSV kan indtjeningen fra joint-venturet på sigt blive ligeså stor som i selskabets road-division.” siger Mikkel Emil Jensen.

EU har i januar godkendt DSV’s Neom-aftale i Saudi-Arabien. Flere godkendelser udestår, men projektet forventes endeligt godkendt i andet kvartal af 2024.

DSV kommer med årsregnskab i morgen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også