NTG dykker i tredje kvartal – men fastholder forventningerne

Nedgangen i kvartal har lidt til flere fyringer i koncernen.
Foto: Pr/ntg
Foto: Pr/ntg

Afmatning præger fragtbranchen i øjeblikket, og det mærker man også hos NTG.

Det børsnoterede selskab måtte således se omsætningen dykke til 1,9 mia. kr. fra 2,8 mia. kr. i tredje kvartal, fremgår det af kvartalsrapporten.

Det justerede driftsresultat, ebit, svandt ind med 23 pct. til 161 mio. kr., mens resultatet for kvartalet beløb sig til 114 mio. kr. Et fald fra samme periode sidste år, hvor bundlinjen lød på 159 mio. kr.

NTG sænkede 3. august forventningerne til helåret, og disse forventninger er der ikke rykket ved. Selskabet venter således stadig et justeret driftsresultat på 600-650 mio. kr. for året.

I kvartalsrapporten peger NTG selv på de lavere fragtrater som den primære årsag til, at omsætningen er faldet med 30,4 pct. sammenlignet med tredje kvartal sidste år. 

Særligt sø- og luftfragtsdivisonen var presset, mens vej- og logistikforretningen til gengæld viste sig mere modstandsdygtig over for den dalende aktivitet og faldende rater, som også præger det marked, lyder det.

For sø- og luftfragtsforretningen er omsætningen da også dykket med knap 53 pct., mens både bruttoresultat og driften er forringet.

Vej- og logistikdivisionens nedgang på toplinjen lød på 16,7 pct., mens det justerede driftsresultat dykkede med 20,4 pct. til 109 mio. kr.

Færre mennesker

Som følge af den dalende aktivitet har NTG reduceret omkostningerne i begge divisioner i løbet af kvartalet.

I rapporten bliver det videre fremhævet, at antallet af administrative medarbejdere i luft- og søfragtsdivisionen er 5,8 pct. lavere end i samme periode sidste år.

Markedsafmatningen smitter også af på mulighederne for opkøb.

”Modvind for de fleste potentielle opkøbsmål fortsætter med at skabe en kløft mellem købers og sælgers forventninger til værdiansættelsen,” lyder det i kvartalsrapporten.

Her understreger NTG dog, at det fortsat er selskabets strategi at vokse gennem opkøb, og at man forventer en ”gradvis normalisering” i forhold til de store forskelle i forventninger til værdiansættelsen.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MobilityWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også