DSV-topchefen giver stafetten videre til sin faste makker i opkøbsræset

Jens H. Lund er den oplagte afløser til chefposten i DSV, mener analytikere. Timingen er dog ikke den bedste, hvis koncernen vil købe tysk konkurrent.
Foto: Dsv
Foto: Dsv

Det er ikke kun fornavnet, som de to stærke mænd i DSV har til fælles. 

I næsten to årtier har topchef Jens Bjørn Andersen og driftsdirektør Jens H. Lund kørt et tæt parløb og har sammen gjort den danske logistikkoncern til en global sværvægter inden for transport.

Derfor er der også lagt op til en fortsættelse af strategien, når Jens Bjørn Andersen til september 2024 bliver afløst af Jens H. Lund på topposten.

”Jeg tror ikke, der er udsigt til, at meget ændrer sig,” siger Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker hos Sydbank, hvor han følger DSV’s aktie tæt.

”Det er vigtigt at huske, at Jens Lund har været ved Jens Bjørns side hele vejen og har været med til at udforme den strategi, som jeg forventer, at de vil blive ved med at eksekvere på,” siger han.

DSV meddelte onsdag morgen, at Jens Bjørn Andersen stopper som topchef til næste år, hvor Jens H. Lund træder til.

Den afgårende topchef begyndte sin karriere som trainee i DSV i 1988 og var efterfølgende forbi andre logistikselskaber, inden han vendte hjem i 2007.

”Jens Bjørn er en fantastisk topchef, som har leveret gode resultater for DSV, og det er et stort tab, at han stopper. Når det er sagt, så er den kommende topchef også god, og han har været i selskabet i mange år,” lyder det fra Ulrik Miles Bak, som er aktieanalytiker i den svenske bank SEB.

Har landet opkøb på stribe

I sin periode som topchef har Jens Bjørn Andersen stået i spidsen for en række overtagelser af store konkurrenter, som har givet DSV et internationalt ry som en effektiv opkøbsmaskine.

Alene siden 2016 har DSV opslugt tre rivaler, hvor især opkøbene af schweiziske Panalpina i 2019 og Kuwait-baserede Agility GIL i 2021 rangerer som to af de største virksomhedshandler i dansk erhvervshistorie.

”Der er ingen tvivl om, at Jens Bjørns sko er nogle af de største at fylde ud. DSV har været en fantastisk succeshistorie i hans tid som topchef,” siger Mikkel Emil Jensen fra Sydbank.

Med virksomhedshandlerne er DSV blevet verdenskendt for sin evne til hurtigt at integrere opkøb og for sin efterhånden berygtede villighed til at svinge sparekniven. 

Ifølge investeringsbanken Bernstein har DSV skåret omkring 45 pct. af medarbejderne i de opkøbte virksomheder, når de er blevet opslugt.

Mens den kontante stil har skabt en vis antipati mod DSV i dele af logistikbranchen, så er strategien omvendt blevet belønnet af investorerne. De seneste fem år er selskabets aktie steget med omkring 120 pct.

Måske derfor blev DSV’s aktie sendt ned med lidt over fire pct. i kølvandet på onsdagens nyhed, inden den igen rettede sig.

”Investorerne ved, hvad de har i Jens Bjørn – han har leveret fantastiske resultater, så det reagerer de lidt på,” siger Mikkel Emil Jensen, der dog mener, at markedet hurtigt vil indse, at Jens H. Lund er den rette efterfølger.

Spareiver kan stå i vejen

Jens H. Lund, der kom til DSV i 2002 efter en karriere i flere investeringsbanker, skal nu vise, at han kan fortsætte strategien.

Danskeren var finansdirektør i knap 20 år, inden han i 2021 blev driftsdirektør. Han bliver opfattet som en stærk leder og har i mange år været med til at tegne DSV i medierne, hvor han er kendt for sin direkte stil.

DSV har løbende understreget, at man fortsat er på udkig efter opkøb – og selskabet er flere gange blevet kædet sammen med den tyske gigant DB Schenker, som er blevet sat til salg af sin statslige ejer i Deutsche Bahn.

Den norske bank DNB Markets udråbte forleden endnu en gang danskerne til favorit til at snuppe det tyske selskab, som ventes at koste ca. 100 mia. kr. Hvis handlen bliver til virkelighed, vil DSV blive verdens største speditør.

Investeringsbanken Bernstein har dog også advaret om, at DSV’s kompromiløse tilgang til besparelser kan gøre de tyske politikere betænkelige ved at sælge det statsejede erhvervsklenodie til danskerne.

Den bekymring deler Sydbanks senioranalytiker.

”Vi ved, at DB Schenker skal sælges, så der kan de få en plads ved bordet, og jeg mener stadig, at DSV er den mest oplagte køber, men spørgsmålet er, om de får lov,” siger Mikkel Emil Jensen.

Han peger desuden på, at timingen i direktørskiftet er noget betænkelig, hvis DSV stadig vil være med i kampen om den tyske speditør.

”Det er ren spekulation fra min side, men hvis man er pessimist, kunne man opfatte det, at Jens Bjørn trække sig nu, som et signal om, at DSV ikke får DB Schenker,” siger senioranalytikeren.

To giganter har skiftet chef

Med Jens Bjørn Andersens afsked til næste år, har Danmarks to største shippingselskaber skiftet ud på chefposten inden for kort tid.

Ved årsskiftet takkede Søren Skou af som adm. direktør i Mærsk, hvor han blev afløst af den interne kandidat Vincent Clerc.

Begge chefskifter kommer efter en ekstraordinær periode under pandemien, hvor stor efterspørgsel på varer, nedlukninger i produktionslande og mangel på arbejdskraft i havnene skabte flaskehalse i forsyningskæden, og fik fragtpriserne til at eksplodere.

Siden slutningen af 2022 er markedet imidlertid vendt på en tallerken, og der er nu udsigt til flere hårde år for transportselskaberne.

Da Mærsk skiftede direktør, løb meldingen fra korpset af analytikere også, at det næppe ville føre til de store udsving i strategien.

Det har i det store hele vist sig at holde stik. Til gengæld har den nye topchef Vincent Clerc foretaget gennemgribende forandringer internt i Mærsk, hvor der har været stor udskiftning i lederlaget, ligesom flere prestigeprojekter er blevet sløjfet.

Tiden vil nu vise, om medarbejderne i DSV, der har hovedkvarter i Hedehusene, skal forberede sig på en lignende proces, når Jens H. Lund tager over for Jens Bjørn Andersen til næste år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også