Mexicansk jernbane vil lokke containere væk fra Panamakanalen

En jernbane på tværs af Mexico mellem Den Mexicanske Golf og Stillehavet vil forsøge at hente forretning fra den tørkeramte Panamakanal. 
Opgraderingen af den ny jernbanestrækning bliver vurderet til at koste 2,8 mia. dollar. Efter planen skal den stå færdig i december i år. | Foto: Jose Luis Gonzalez/Reuters/Ritzau Scanpix
Opgraderingen af den ny jernbanestrækning bliver vurderet til at koste 2,8 mia. dollar. Efter planen skal den stå færdig i december i år. | Foto: Jose Luis Gonzalez/Reuters/Ritzau Scanpix

Den mexicanske regering vil puste liv en jernbane, der løber på tværs af landet fra Den Mexicanske Golf til Stillehavet og dermed går i konkurrence med Panamakanalen.

Trafikken på jernbanen har ellers været i tilbagegang i mere end et århundrede, men nu ser Mexicos regering sit snit til at lukrere på situationen med lav vandstand i Panamakanalen på grund af tørke og multinationale selskabers ønske om at være tættere på USA. 

Det skriver Financial Times

Ifølge avisen er opgraderingen af jernebanestrækningen et forsøg på at trække investeringer til Mexicos fattigere sydstater – og det rammer på nærmest det dårligst tænkelige tidspunkt for Panamakanalen. 

Her er man ramt af en af de værste tørker, der nogensinde er registreret. Det har betydet, at kanalens myndigheder har været nødt til at begrænse vægten på skibe, der bruger kanalen, samt reducere antallet, der kan bruge kanalen om dagen fra 36 til 31 skibe. 

Selvom den nye rute kan vise sig at blive et vigtigt alternativ, har internationale rederier, fragtgrupper og havneterminaloperatører endnu ikke vist interesse for jernbanen. Ifølge industrien afhænger handelskorridorens succes derfor af, om der opstår mere produktion i den sydlige del af landet.

”Den dag, hvor vores kunder har besluttet at investere i produktion, vil det potentielt drive efterspørgslen, der kunne være interessant for os,” siger Lars Østergaard Nielsen, chef for amerikanske operationer hos Mærsk. 

En dyr omgang

Eksperter vurderer, at det kan tage år at opbygge infrastruktur og skabe de underliggende industrier til at det vil tiltrække sig nok interesse fra globale logistikaktører. Samtidig indebærer den mexicanske regerings plan med at losse containere på toge fremfor skibe også en hel del tid, omkostninger og usikkerhed. Det kan gøre det svært at overbevise logistikindustrien. 

Og så planen er en dyr affære for Mexico. Opgraderingen af den inter-oceaniske korridor bliver vurderet til at koste 2,8 mia. dollar og tæller opkøb af jord, erhvervelse af maskiner og materiel. 

Ruten kommer til at strække sig mellem havne i Salina Cruz i Oaxaca staten og Coatzacoalcos i Veracruz og industriparker tæt på transportknudepunkter, herunder lufthavne, der ligger placeret langs ruten. 

Strækningen åbner i december og toge har allerede været afsted på testkørsler. Ruten vil have en transittid på 6,5 timer eksklusiv lastetid. Det er mindre end de otte til 10 timer, det tager at krydse den 80 kilometer lange Panamakanal. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også