DSV’s effektive model kan spænde ben for opkøb af DB Schencker
Den danske transportkæmpe DSV har gennem tiden vist en stærk evne til effektivt og lønsomt at gennemføre store opkøb af konkurrenter.
Et af tiltagene har været store afskedigelsesrunder blandt de tilkøbte medarbejdere, men netop det kan betyde, at Deutsche Bahn måske ikke vil sælge DB Schencker til netop DSV.
Det skriver Finans.
I forbindelsen med de seneste tre store opkøb, af henholdsvis Uti, Panalpina og Gil, har DSV efterfølgende afskediget omkring 45 pct. af de nye medarbejdere, når funktioner, stabe og divisioner er blevet lagt sammen med den eksisterende forretning i den danske koncern.
”Den her model har fungeret virkelig godt for DSV. DB Schenker er selvfølgelig en anden handel, simpelthen fordi det er så stort et opkøb, men jeg ser ikke, at DSV skulle afvige fra den model,” siger Tobias Fromme, som er analytiker hos finansuset Bernstein, til Finans.
”Muligheden for at reducere i medarbejderstaben er helt afgørende, og det er det, der giver DSV forspringet over for konkurrenterne,” mener han.
Det er også den succesfulde model, der formentlig vil gøre DSV i stand til at byde mest for DB Schencker.
Udfordringen er dog, at ejeren Deutsche Bahns bestyrelse er befolket med en lang række tidligere tyske politikere, der har fokus på bevarelsen af arbejdspladser.
”Pengene skal gå direkte til Deutsche Bahn, og så skal vi have en ansættelsesgaranti for samtlige medarbejdere i DB Schenker. Begge ting skal være på plads”, har Martin Burkert, bestyrelsesmedlem i Deutsche Bahn og tidligere medlem af Bundestag for de tyske socialdemokrater, ifølge Finans tidligere udtalt til den tyske avis Tagesspiegel.