DSV-direktør bekræfter: Nu vender sælgerne af virksomheder tilbage

Nedturen på fragtmarkedet betyder, at virksomheder, som DSV er interesseret i at købe, kommer tilbage med en ny pris.
”Vi har set på et par mindre opkøb, som endte med ikke at blive til noget," siger DSV's finansdirektør Michael Ebbe. | Foto: Dsv / Pr
”Vi har set på et par mindre opkøb, som endte med ikke at blive til noget," siger DSV's finansdirektør Michael Ebbe. | Foto: Dsv / Pr

Efter en periode med ekstraordinært høje priser på de virksomheder, som DSV har vist interesse for at købe, har situationen nu tydeligvis ændret sig.

DSV, der er kendt for sin særdeles aktive opkøbspolitik, har ved flere lejligheder måtte lade processen rinde ud, fordi sælgerne ikke var tilfredse med den pris, som den danske logistikkoncern ville give. 

Men nu vender de samme sælgere retur, efter at opbremsningen i den globale økonomi og tilbagegang på fragtmarkedet får priserne til at falde.

”Vi har set på et par mindre opkøb, som endte med ikke at blive til noget. Man laver jo en business case på sådan et opkøb, og vores pris var lavere end sælgerens. Nu vender sælgerne tilbage og spørger, om vi skal tage dialogen op igen,” siger finansdirektør Michael Ebbe til ShippingWatch.

”Der er kommet en realisme i prisfastsættelsen igen,” tilføjer han.

Udtalelsen kommer i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for andet kvartal. 

Her gik DSV’s omsætning tilbage til 78,6 mia. kr. fra 123,8 mia. kr. i samme periode af 2022, hvor markedet fortsat var glohedt, voluminerne boomede, og priserne på fragt væsentlig højere end i dag.

Trods tilbagegangen opjusterede koncernen forventningerne til hele året, så den nu regner med at lande et driftsresultat (ebit) på mellem 17 og 18,5 mia. kr. mod tidligere 16 til 18 mia. kr.

Sætter ikke navne på

Michael Ebbe ønsker ikke at sætte navne på de virksomhedsejere, der nu banker på hos DSV igen.

Ligesom han i øvrigt heller ikke ønsker at kommentere ”elefanten i rummet” i logistikbranchen – salget af DB Schenker. 

DSV er ellers af flere analytikere udpeget som en oplagt køber af det statsejede transportselskab.

”Det er der nogle i Tyskland, der skal træffe beslutning om. Vi kigger løbende på emner, men er ikke inde i en aktiv proces lige nu,” siger finansdirektøren.

Prisfaldet på aktiver kommer samtidig med, at voluminerne på søfragt og priserne på containerfragt er dykket mærkbart. Ifølge Michael Ebbe ligger raterne rundt regnet 80 pct lavere, end da de toppede.

Alt andet lige taler man om ”stabilitet” og ”normalitet” igen i DSV, og at det nuværende marked efter alt at dømme er et udtryk for, at faldet kan være bundet ud.

Holder øje med lagrene

Optimismen for resten af året hænger ikke mindst sammen med en forventning om, at lagrene er så langt nede, at handlen logisk set må komme i gang. 

Samtidig har aktiviteten i det seneste store opkøb Agility GIL vist sig mere modstandsdygtig, da væksten i Mellemøsten ikke har været påvirket i samme grad som i andre dele af verden som f.eks. Europa.

I løbet af det seneste kvartal købte DSV to USA-baserede transport- og logistikvirksomheder, S&M Moving Systems West og Global Diversity Logistics. Overtagelsen fandt sted den 24. april 2023, og den danske virksomhed forløber integrationen som planlagt.

Købet af Agility GIL i 2021 kom i forlængelse af overtagelsen af amerikanske UTI Worldwide og schweiziske Panalpina, der var med til gøre DSV til verdens fjerdestørste logistikselskab.

Allerede ved årets begyndelse forventede DSV, at priserne på aktiver ville begynde at falde. 

”Det er vores helt klare forventning, at priserne vil afspejle forventningerne til markedsudviklingen,” som topchef Jens Bjørn Andersen udtrykte det dengang over for ShippingWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også