DSV sagsøger kunde for millioner: Droppede aftale da priserne faldt

En virksomhed opsagde en aftale med den danske koncern en måned efter, at den blev underskrevet. Sagen minder om DSV’s strid med Flying Tiger.
DSV er et af verdens største logistikselskaber og har hovedkvarter til Hedehusene på Sjælland. | Foto: Ivan Riordan Boll/Politiken/Ritzau Scanpix
DSV er et af verdens største logistikselskaber og har hovedkvarter til Hedehusene på Sjælland. | Foto: Ivan Riordan Boll/Politiken/Ritzau Scanpix

Den danske speditør DSV stævner en kunde, som den beskylder for at løbe fra en aftale, netop som fragtpriserne begyndte at falde fra tinderne.

Logistikselskabet kræver mindst 2,5 mio. dollar af virksomheden Hubbell som erstatning for at opsige to kontrakter, nærmest før blækket var tørt.

”Hubbell har nægtet at leve op til sin del af kapacitets-aftalerne, og det har kostet DSV et betydeligt monetært tab,” skriver den danske virksomheds advokater i stævningen ved en domstol i USA.

I april 2022 indgik DSV og Hubbell to kontrakter om søfragt af containere fra Kina til USA.

Aftalen betød, at DSV sørgede for, at Hubbell fik sine varer hjem til en fast pris, mens virksomheden forpligtede sig til at stille med et bestemt antal containere hver uge i tre år.

Men allerede en måned efter, at kontrakterne blev underskrevet, forsøgte Hubbell at opsige dem igen, fordi virksomheden nu mente, at den aftalte pris var for høj.

På det tidspunkt var raterne på containerfragt i færd med at styrtdykke efter at have nået nye højder under coronakrisen.

DSV oplyser til ShippingWatch, at man ikke har nogen kommentarer til sagen, som kører ved en domstol i den amerikanske stat Delaware.

Det samme gælder Hubbell, som er børsnoteret i USA og sælger kabler, værktøj og andet udstyr til elektriske installationer.

Ligner konflikt med Flying Tiger

DSV er allerede part i en lignende sag – men med omvendt fortegn. 

Da der gik kludder i forsyningskæden under pandemien, og prisen for at købe plads på containerskibe steg voldsomt, hævede DSV raterne i en ellers fast aftale med den danske detailkæde Flying Tiger.

Det blev Flying Tiger så utilfreds med, at kæden, som har butikker over hele verden, siden har sagsøgt DSV for omkring en halv mia. kr. 

Nu ser det så ud til, at fragtraternes vilde udsving de seneste år igen sætter forholdet mellem transportselskaberne og deres kunder på prøve.

I stævningen giver DSV sin version af forløbet , som har ført til kravet på 2,5 mio. dollar – eller hvad der svarer til lidt over 16,5 mio. kr.

Ifølge aftalen skulle Hubbell betale 4.000 dollar per 20-fodscontainer i det første år af kontrakten, hvorefter prisen ville falde til 3.750 dollar i 2024 og 2.750 dollar i 2025.

Hubbell forpligtede sig samtidig til ugentligt at stille med otte containere i Shanghai, som skulle til Houston, og 44 containere i Yantian, som skulle til Savannah og Georgia på den amerikanske østkyst.

Selve søfragten foregik ombord på det tyske rederi Hapag-Lloyds skibe.

Hubbell blev dog hurtigt utilfreds med prisen og bad danskerne om en genforhandling. Det gik DSV med til, men det lykkedes aldrig at blive enige om en ny pris, og derfor opsagde Hubbell kontrakterne i december 2022.

Siden marts 2023 har Hubbell betragtet aftalen som ophørt og har derfor heller ikke overholdt sin del af aftalen, skriver DSV.

Ifølge danskerne er det Hubbells opfattelse, at de to kapacitetsaftaler var del af en større servicekontrakt, der havde et opsigelsesvarsel på 90 dage.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også