Speditør afviser krav fra aktionærer om at omstille forretningen

Ledelsen i amerikanske C.H. Robinson holder fast i sin hidtidige måde at drive forretning på trods pres fra aktivistisk aktionær.
Foto: C.h. Robinson / Pr
Foto: C.h. Robinson / Pr

Ledelsen i den amerikanske speditør C.H. Robinson kæmper mod en kritisk aktionær, Ancora Holdings Group, der blandt andet kræver, at C.H. Robinson skiller sig af med sine internationale mægleraktiviteter.

C.H. Robinson, der er under pres fra konkurrenterne, afskedigede sin tidligere topchef, Bob Biesterfeld, nytårsaften.

Virksomhedens omsætning styrtdykkede 53 pct. til en milliard dollar i fjerde kvartal sidste år, og Ancora, der ejer 1,9 pct. af aktierne i C.H. Robinson efterlyser hurtige og omfattende ændringer af virksomheden for at afværge en krise.

Under briefing for virksomhedens investorer i sidste uge afviste C.H. Robinsons fungerende CEO, Scott Anderson, at forcere ansættelsen af en permanent topchef for at sætte ændringer i værk.

”Vi vil tage den tid, der skal til,” sagde Scott Anderson ifølge Wall Street Journal.

Ancora Holdings Group er bekymret for, at C.H. Robinson kan blive udfordret af nye konkurrenter med fokus på digitalisering.

Investoren ønsker, at den amerikanske virksomhed skal sælge sin international speditionsforretning fra for til gengæld at koncentrere sig om sit hjemmemarked og de digitale udfordrere.

Det afviste C.H. Robinson-ledelsen imidlertid også.

Ifølge virksomhedens finansdirektør, Michale Zechmeister, stammer over halvdelen af C.H. Robinsons omsætning fra kunder, som både gør brug af selskabets internationale og nationale speditionsforretning.

”Vi er overbevist om vores evne til at styrke begge disse forretninger, og det er vores plan fremover,” sagde finansdirektøren.

Der har længe verseret rygter om, at den danske logistikkoncern DSV skal være interesseret i at købe C.H. Robinson.

I august sidste år afviste DSV’s topchef, Jens Bjørn Andersen, over for Wall Street Journal at kommentere rygterne, men han bekræftede, at DSV er interesseret i at få mere forretning i USA - og at størrelse er vigtig.

”Hvis du tager på fisketur, går du efter at fange den største fisk,” sagde Jens Bjørn Andersen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også