Politiske hensyn kan slå DSV ud i opløbet om DB Schenker - til fordel for DHL

DSV er en oplagt køber af tyske DB Schenker, men Deutsche Post kan være det sikre valg for tyske politikere, vurderer analysehuset Bernstein. Kuehne+Nagel er dark horse i feltet af mest oplagte købere.
Foto: Rolf Vennenbernd/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Rolf Vennenbernd/AP/Ritzau Scanpix

Den tyske regering har signaleret, at Deutsche Bahns logistikselskab, DB Schenker, kan stå over for en privatisering inden længe for at lette gældsbyrden i den underskudsplagede moderkoncern.

Men hvem er den mest oplagte køber til verdens fjerde største speditionsvirksomhed?

Det kommer an på, om hensynet til penge eller politik får lov at veje tungest ifølge analysehuset Bernstein Autonomous LLP, der sammenligner styrker og svagheder hos de tre mest oplagte købere i logistikbranchen: DSV, Deutsche Post DHL og Kuehne + Nagel.

Hvis en høj salgspris vejer tungere end politik, er DSV spidskandidat, vurderer Bernstein. Hvis politik og nationale hensyn er vigtigst, er Deutsche Post DHL en oplagt køber.

I kulissen spøger Kuehne + Nagel som et virkelig godt match, men en mindre sandsynlig køber.

DB Schenker er under alle omstændigheder en næsten uimodståelig lækkerbisken for logistikvirksomheder med stærke vækstambitioner som DSV, der da også for længst har erklæret sin interesse for den tyske konkurrent.

”En kombination af en i top tre med DB Schenker ville skabe en ny nummer ét i international spedition med en markedsandel i midt ti’erne og gøre køberen næsten umulig at indhente for konkurrenterne i årevis,” skriver Alexander Irving, der er direktør for europæisk transport hos Bernstein.

I februar kunne Bloomberg fortælle, at Deutsche Bahn forbereder et salg eller børsnotering af sin logistikdivision, og at prisen ifølge mediets kilder skulle være cirka 20 mia. euro.

Et salg af DB Schenker vil være en måde at nedbringe en omfattende gæld i Deutsche Bahn.

DSV favorit hvis penge bestemmer

Ifølge Alexander Irving er DSV en klar favorit som køber af DB Schenker, hvis en høj salgspris vejer tungere end politik for den tyske stat.

DSV har i mange år vist, at virksomheden er dygtig til at opkøbe og integrere fremmede virksomheder, og DSV er førende, når det kommer til at tjene penge på sine aktiviteter, selv om et køb af DB Schenker antagelig ville koste et vist frafald af kunder og godsmængder.

”DSV har ikke bare den bedste konverterings-margin blandt speditører, men kan også få enhver opkøbt speditør til at performe på sit eget niveau. Det gør dem (DSV, red.) til den køber af DB Schenker, som der er konsensus om - stor og med synergi-potentiale,” skriver Alexander Irving i sin analyse.

Han vurderer, at DSV - med udsigt til at kunne realisere synergier for 1 mia. euro - ville kunne retfærdiggøre at byde op til 16 mia. euro for den tyske logistikkæmpe, og det er en pris, hverken Deutsche Post DHL eller Kuehne + Nagel ville kunne forsvare at byde, mener han.

Hvis den tyske regering vil bruge salget af DB Schenker til at sikre flest mulige penge til at betale af på Deutsche Bahns nettogæld, der sidste år var på 32 milliarder euro, er DSV den oplagte køber.

Hvis politik vejer tungest

Men penge er ikke alt, for DB Schenker er en statslig virksomhed, og beslutningen om en privatisering er i sidste ende politisk. Selv om DSV er den køber, mange analytikere er enige om at pege på, kan den tyske regering have andre hensyn at tage, hvis DB Schenker kommer under hammeren, understreger Alexander Irving.

Realisering af synergier, som DSV er en mester i, er ofte ensbetydende med afskedigelser af medarbejdere i opkøbte virksomheder, og her kommer Deutsche Post (DPW) ind i billedet som en potentielt mere spiselig køber for tyske politikere.

”For det første ville et salg til DPW måske koste færre job i Tyskland, mens salg til DSV ofte har resulteret i markante reduktioner blandt de ansatte. For det andet ville det (et salg til DPW, red.) repræsentere et løft til Tyskland A/S,” skriver Alexander Irving.

Deutsche Post har desuden større finansielle muskler til et stort opkøb end DSV, selv om potentialet for synergier er mindre end for DSV. For den danske virksomhed ville DB Schenker være en stor mundfuld.

”Et salg af DB Schenker ville sende pulsen til vejrs. For DSV (...) ville det være kulminationen på års organisk vækst”. For Deutsche Post ”ville det være en mulighed for at genvinde positionen som verdens nummer ét” ifølge Alexander Irving.

Han peger på, at der også er en ekstra finansiel dimension ved et salg til Deutsche Post.

”Deutsche Post vil sandsynligvis være mindre hensynsløs, når det kommer til at realisere synergier end andre bydere så som DSV. Værdien for Tyskland er imidlertid styrket, da 20 pct. af aktierne i Deutsche Post ejes af den tyske stat. Oven i salgsprisen får staten derfor også lov til beholde 20 pct. at synergierne,” hedder det i analysen.

”Deutsche Post kunne være en bedre køber for en politiker.”

Den usandsynlige kandidat

Feltet af DB Schenkers mest oplagte købere ville dog ikke være komplet uden schweiziske Kuehne+Nagel, der efter Bernsteins opfattelse ville udgøre en næsten perfekt partner til den tyske virksomhed.

”Efter vores vurdering taler en stærk industriel logik for Kuehne som en af de bedst mulige køber af denne forretning,” skriver Alexander Irving med henvisning til, at Kuehne+Nagel har et højeffektivt forretningssystem og ville være det bedste match i forhold til virksomhedskulturen.

Dertil kommer, at Kuehne+Nagel er finansielt stærk og kunne klare købet af DB Schenker uden større udvanding af aktiekapitalen.

Når Kuehne+Nagel alligevel er lidt af en joker i opløbet om DB Schenker, skyldes det ifølge Bernstein, at selskabets hovedaktionær, Klaus-Michael Kuehne, er meget forsigtig i forhold til opkøb.

”58 pct. af Kuehne+Nagel-aktierne ejes i øjeblikket af grundlæggerens barnebarn eller af dennes fonde, og vi har tidligere noteret os en meget forsigtig tilgang til risici og balance-styring,” vurderer Alexander Irving, der konkluderer, at ”et opkøb ved Kuehne+Nagel er mindre sandsynligt end ved enten DSV eller Deutsche Post”.

Ingen ”salgsplaner” i øjeblikket

Ind til videre må DB Schenkers bejlere dog væbne sig med tålmodighed. Selv om dele af den tyske regering har ytret interesse for et frasalg, er processen ikke sat i gang endnu.

”Der er aktuelt ingen salgsplaner for Schenker,” sagde Deutsche Bahns finanschef Levin Holle ifølge Handelsblatt så sent som i går, da den statslige jernbanekoncern præsenterede sit regnskab for 2021.

Internt er arbejdet med at skære DB Schenker til, så virksomheden bliver en ren speditionsvirksomhed og dermed så i interessant som muligt for køberne, angivelig sat i gang.


Resultater satte rekord i 2021 for ombejlede DB Schenker

Medie: Deutsche Bahn forbereder salg af DB Schenker

DSV-formand ser én stor forhindring når opkøbsjagten skydes i gang igen


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også