Logistikforretningen hos Maersk går frem i første kvartal

Maersks logistikdivision hævede toplinje og driftsoverskuddet i første kvartal, hvor omsætningen voksede med lidt over 600 mio. dollar. Udviklingen er drevet af organisk vækst, men også synergier fra opkøb, lyder det fra CEO Søren Skou.
Foto: Edgar Su/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Edgar Su/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Maersks logistikdivision, der er et af koncernens store satsningsområder, voksede mere end ventet i første kvartal af 2021.

Divisionen, der går under navnet Logistics & Services, havde i årets første kvartal en omsætning på 2045 mio. dollar, mens analytikerne på forhånd havde ventet 1823 mio. dollar ifølge medianestimater indsamlet blandt 19 analytikere af Maersk selv forud for opjusteringen mandag i sidste uge.

I samme kvartal sidste år var omsætningen i divisionen på 1442 mio. dollar.

Driftsoverskuddet før renter, skat samt af- og nedskrivninger (ebitda) steg i første kvartal mere end ventet.

Det landede på 205 mio. dollar mod en forventning blandt analytikerne på 145 mio. dollar. Der var samtidig tale om en stigning fra 68 mio. dollar i samme kvartal af 2020.

Forretningsområdet består af aktiviteterne inden for logistik samt serviceydelser på land, og dækker over selskabets ambitioner om at servicere hele forsyningskæden for sine kunder.

"Logistik og services har fortsat sit stærke vækstmomentum, som er drevet af organisk vækst og udvidelse af marginerne, men også positive synergier fra køb af både Performance Team og KGH," siger CEO Søren Skou i regnskabet.

Safmarine og Damco

Den 1. september sidste år annoncerede koncernen ændringer i organisationen, der betød, at rederiet Safmarine og de sidste dele af speditionsvirksomheden Damco ved udgangen af 2020 blev nedlagt som selvstændige brands.

Safmarine blev i stedet en integreret del af Maersk, mens Damco også blev integreret i Mærsks logistik- og serviceprodukter.

Samtidig blev der i september præsenteret en mere enkel og kundefokuseret Ocean & Logistics-organisation.

Maersk har tidligere fortalt, at koncernen er klar til at sætte mere gang i væksten i logistik- og serviceforretningen, og selskabet forventer at investere væsentligt i det forretningsben over de kommende år.

Det gælder ikke mindst i 2021, hvor Maersk forventer at lukke flere bolt-on-opkøb, der dækker over opkøb, som relativt simpelt kan føjes til den eksisterende forretning.

Maersk har allerede foretaget en række opkøb i den kategori, heriblandt amerikanske Performance Team og svenske KGH Custom Services, der begge blev lukket i 2020.

Maersk får rekordoverskud i første kvartal

Opturen på containermarkedet kan vare ved helt til 2024 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også