ShippingWatch

DSV Panalpina har en detaljeret plan klar for at indlemme nyt milliardopkøb

DSV vil indlemme Agilitys Global Integrated Logistics efter den opskrift, der før har leveret lynhurtige resultater bl.a. ved at skære dobbeltfunktioner væk. "Vi har en meget detaljeret plan på, hvad der skal ske," siger topchef Jens Bjørn Andersen til ShippingWatch.

"Vi har en god businesscase," siger Jens Bjørn Andersen til ShippingWatch om DSV Panalpinas seneste opkøb. | Foto: DSV

Det bliver en efterhånden velkendt opskrift, som DSV Panalpina kommer til at tage i brug for at indlemme milliardopkøbet af Global Integrated Logistics fra Agility. Et arbejde, hvor dobbeltfunktioner skal sorteres fra, hvilket førhen har betydet et farvel til mange ansatte.

Det danske logistikselskab meldte sig tirsdag morgen på banen med opkøbet i en ren aktiehandel, der værdisætter Global Integrated Logistics til 4,2 mia. dollar svarende til 26 mia. kr.

Det sker i kølvandet på store opkøb af først UTI Woldwide og senest schweiziske Panalpina i 2019. I begge tilfælde har det efterfølgende arbejde stået på at gå organisationerne efter i alle hjørner, hvor DSV bl.a. har fjernet dobbeltfunktioner hos de opkøbte selskaber for at skabe større synergier og en økonomisk gevinst.

Når vi laver et opkøb til nogen og 20 mia. har vi forberedt os rigtig grundigt og vi har en meget detaljeret plan på, hvad der skal ske.

Jens Bjørn Andersen, CEO, DSV Panalpina

"Det bliver samme skabelon, vi kommer til at bruge," siger Jens Bjørn Andersen i et interview med ShippingWatch tirsdag oven på DSV's kvartalsregnskab.

"Vi kommer til at integrere Agility ind i DSV, bevare alle de gode kompetencer, som de har, men der er ikke nogen tvivl om, at der også her vil være dobbeltfunktioner. Vi har en god businesscase. Her i dag nøjes vi med at sige, at vores mål er at få hævet indtjeningsmarginerne i det samlede selskab til de indtjeningsmargins, vi har i dag i DSV."

Har en detaljeret plan

Arbejdet om at indlemme opkøbet bliver indledt, når handlen ventes godkendt efter sommerferien.

Her vil DSV Panalpina komme til at sige mere om "synergier og hele business casen," fortæller Jens Bjørn Andersen.

Han gør det dog klart, at DSV allerede har et anslag for, hvor mange dobbeltfunktioner, der skal sorteres fra. Det er dog ikke tal, topchefen vil dele.

"Vi kommer ikke til at kvantificere det, men det siger sig selv, når vi laver et opkøb til nogen og 20 mia., har vi forberedt os rigtig grundigt, og vi har en meget detaljeret plan på, hvad der skal ske."

Hvad vil du sige, hvis der sidder nogle Agility-medarbejdere og tænker, om de er nogle af dem, der bliver sorteret fra med det her opkøb?

"Jeg kommunikerer direkte, når jeg kan, til Agilitys medarbejdere, og det glæder jeg mig til at gøre. Agility har mange gode kompetencer, som vi glæder os rigtig meget til bliver en del af DSV. Men den kommunikation vil jeg gerne lave direkte."

Får ny storaktionær

Opkøbet af Global Integrated Logistics, der består af omkring 17.000 medarbejdere, vil gøre DSV Panalpina til verdens tredjestørste transport- og logistikselskab.

Det sker i en meget fragmenteret industri, hvor DSV's markedsandel sandsynligvis stadig kommer til at befinde sig under 5 pct ifølge Jens Bjørn Andersen, mens de 20 største spillere til sammen har en markedsandel på mellem 30-40 pct.

"Vi har købt en række virksomheder gennem årene og synes, vi har skabt værdi til alle interessenter, når vi har gjort det, får et bedre produkt at tilbyde til vores kunder, skaber noget værdi til nogle aktionærer. På sigt skaber vi nogle flere arbejdspladser og vokser," siger han.

Man forhandler meget hårdt, det er endog brutalt nogle gange, men alligevel ved man, at man skal have et liv sammen bagefter.

Jens Bjørn Andersen, CEO, DSV Panalpina

Særligt er det sø- og luftdivisionen, der kommer til at vokse. På søen vil det kombinerede selskab fragte 2,8 mio. teu årligt og mere end 1,6 mio. tons i luften, meldte DSV Panalpina tirsdag morgen.

Over for ShippingWatch ønsker Jens Bjørn Andersen ikke at gå i detaljer med, hvor længe forhandlingerne har stået på med Agility, som i "sagens natur" primært er foregået virtuelt med coronapandemien og rejserestriktioner.

"Det har været en kort og intensiv proces, som vi også ønskede at få afklaret, så vi kunne annoncere det i forbindelse med vores førstekvartalsmeddelelse," siger han.

Får samlet mere end 70.000 ansatte

Det står dog klart, at Agility med handlen kommer til at blive DSV's næststørste aktionær kun overgået af Panalpinas tidligere hovedejer Ernst Göhner Fonden. Selskabet får samtidig en plads i DSV Panalpinas bestyrelse.

"Der er ikke nogen indrømmelser som sådan, vi er i fuld kontrol med selskabet, tilbyder dem at indstille en person til vores bestyrelse, det er vi glade for," siger Jens Bjørn Andersen.

"Jeg siger ikke, at man ikke forhandler, man forhandler meget hårdt, det er endog brutalt nogle gange, men alligevel ved man, at man skal have et liv sammen bagefter, og det får måske lige taget spidsen af det hele en gang imellem."

Handlen med Agility om Global Integrated Logistics ventes at blive lukket i løbet af tredje kvartal. Foruden godkendelse fra relevante konkurrencemyndigheder skal Agilitys aktionærer vende tommelfingeren opad.

Det samlede selskab ventes at have en pro forma omsætning på omkring 142 mia. kr. og mere end 70.000 medarbejdere.

DSV Panalpina køber Global Integrated Logistics af Agility 

DSV forventer nye store sværdslag når opkøbssulten skal stilles igen 

Mere fra ShippingWatch

Euronav taber 71 mio dollar i første kvartal

Euronav har ligesom konkurrenterne fået en svær start på 2021. Underskuddet for første kvartal lander på 71 mio. dollar. Et svagt marked er fortsat ind i andet kvartal ifølge topchef.

EU er klar med bolværk mod kinesisk statsstøtte

Efter blandt andet flere kinesiske opkøb i europæiske havne gennem de senere år, spiller EU-Kommissionen nu ud med et instrument, der skal sikre, at udenlandsk statsstøtte ikke går ind og undergraver konkurrencen for europæiske virksomheder.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs