ShippingWatch

DFDS-topchef: "Vi er kommet rigtigt fint igennem brexit"

Danske DFDS ser muligheder i brexit og vil fra juni stå for uledsaget fragt over den engelske kanal, skriver Børsen. Måling fra britisk handelsorganisation viser tilbagegang i oversøisk salg fra eksportører i første kvartal, skriver Bloomberg.

Foto: DFDS

DFDS ser muligheder i brexit og har netop annonceret en ny rute mellem engelske Sheerness og franske Calais.

Det skriver dagbladet Børsen.

Rederikoncernen DFDS ser muligheder i brexit og vil fra juni stå for uledsaget fragt over den engelske kanal.

Sådan lyder det fra koncernens topchef, Torben Carlsen, der forklarer over for Børsen, at efterspørgslen på uledsaget fragt er vokset i løbet af den seneste tid.

Chauffører kan med uledsaget fragt aflevere sin last til rederiet, som så tager sig af toldarbejdet og transporten over kanalen til en chauffør på den anden side.

Generelt har udfordringer ved brexit gået bedre, end man kunne have frygtet, siger DFDS-topchefen.

"Vi havde nogle udfordringer, men dem har vi hovedsageligt fået løst, og der er ikke operationelle problemer nu. Vi er kommet rigtigt fint igennem brexit, synes vi, siger Torben Carlsen, der er topchef i DFDS, til Børsen.

Lige nu udgør den uledsagede fragt omkring en tredjedel af DFDS-ruterne mellem EU og Storbritannien.

I organisationen Danske Rederier medgiver Jacob K. Clasen, der er viceadministrerende direktør, at brexit er gået bedre end frygtet – også selv om det er blevet "mere bøvlet end før at handle med briterne."

Oversøisk salg går tilbage hos britiske eksportører

Omvendt har en lang række af de britiske eksportører set salgsmængderne gå tilbage efter brexit, skriver Bloomberg mandag. Forsyningskæderne har desuden været ramt af coronapandemien.

Ifølge en måling fra British Chambers of Commerce baseret på 2.900 britiske eksportører havde 41 pct. af selskaberne lavere omsætning fra oversøisk salg i første kvartal. Tallene vækker bekymring hos organisationen, skriver mediet.

"I betragtning af at eksportsalget ligger på nogle af de laveste niveauer, der nogensinde er registreret i vores datahistorik, er det bekymrende, at situationen fortsætter med at blive forværret," udtaler co-executive director Hannah Essex ifølge Bloomberg.

"Vanskelighederne , som eksportørerne står over for, er ikke kun opstartsvanskeligheder. De er strukturelle spørgsmål, som, hvis de fortsætter med ikke at blive adresseret, kan føre til langsigtet, potentielt uoprettelig svaghed."

DFDS udvider mellem Frankrig og Storbritannien

Britisk industri oplever forsinkelser i havne efter brexit

Brexit-aftale hæmmer britiske eksportørers fragt over kanalen 

Mere fra ShippingWatch

Euronav taber 71 mio dollar i første kvartal

Euronav har ligesom konkurrenterne fået en svær start på 2021. Underskuddet for første kvartal lander på 71 mio. dollar. Et svagt marked er fortsat ind i andet kvartal ifølge topchef. Opdateres.

EU er klar med bolværk mod kinesisk statsstøtte

Efter blandt andet flere kinesiske opkøb i europæiske havne gennem de senere år, spiller EU-Kommissionen nu ud med et instrument, der skal sikre, at udenlandsk statsstøtte ikke går ind og undergraver konkurrencen for europæiske virksomheder.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs