DFDS-topchef: "Vi er kommet rigtigt fint igennem brexit"

DFDS ser muligheder i brexit og har netop annonceret en ny rute mellem engelske Sheerness og franske Calais.
Det skriver dagbladet Børsen.
Rederikoncernen DFDS ser muligheder i brexit og vil fra juni stå for uledsaget fragt over den engelske kanal.
Sådan lyder det fra koncernens topchef, Torben Carlsen, der forklarer over for Børsen, at efterspørgslen på uledsaget fragt er vokset i løbet af den seneste tid.
Chauffører kan med uledsaget fragt aflevere sin last til rederiet, som så tager sig af toldarbejdet og transporten over kanalen til en chauffør på den anden side.
Generelt har udfordringer ved brexit gået bedre, end man kunne have frygtet, siger DFDS-topchefen.
"Vi havde nogle udfordringer, men dem har vi hovedsageligt fået løst, og der er ikke operationelle problemer nu. Vi er kommet rigtigt fint igennem brexit, synes vi, siger Torben Carlsen, der er topchef i DFDS, til Børsen.
Lige nu udgør den uledsagede fragt omkring en tredjedel af DFDS-ruterne mellem EU og Storbritannien.
I organisationen Danske Rederier medgiver Jacob K. Clasen, der er viceadministrerende direktør, at brexit er gået bedre end frygtet – også selv om det er blevet "mere bøvlet end før at handle med briterne."
Oversøisk salg går tilbage hos britiske eksportører
Omvendt har en lang række af de britiske eksportører set salgsmængderne gå tilbage efter brexit, skriver Bloomberg mandag. Forsyningskæderne har desuden været ramt af coronapandemien.
Ifølge en måling fra British Chambers of Commerce baseret på 2.900 britiske eksportører havde 41 pct. af selskaberne lavere omsætning fra oversøisk salg i første kvartal. Tallene vækker bekymring hos organisationen, skriver mediet.
"I betragtning af at eksportsalget ligger på nogle af de laveste niveauer, der nogensinde er registreret i vores datahistorik, er det bekymrende, at situationen fortsætter med at blive forværret," udtaler co-executive director Hannah Essex ifølge Bloomberg.
"Vanskelighederne , som eksportørerne står over for, er ikke kun opstartsvanskeligheder. De er strukturelle spørgsmål, som, hvis de fortsætter med ikke at blive adresseret, kan føre til langsigtet, potentielt uoprettelig svaghed."
DFDS udvider mellem Frankrig og Storbritannien
Britisk industri oplever forsinkelser i havne efter brexit
Brexit-aftale hæmmer britiske eksportørers fragt over kanalen