ShippingWatch

DFDS' nye milliardopkøb kommer efter flere års kurmageri til ejerfamilie

DFDS' milliardopkøb af hollandske HSF Logistics har været flere år undervejs, hvor det danske rederi har gjort kur til ejerfamilien. I processen har DFDS ikke haft konkurrenter, og ifølge topchef Torben Carlsen er det en attraktiv pris, som rederiet betaler.

Torben Carlsen, adm. direktør i DFDS. | Foto: DFDS

Flere års kurmageri har givet pote for det danske færge- og logistikselskab DFDS.

Tidligere i dag kunne DFDS fortælle omverdenen, at selskabet køber den hollandske leverandør af kølelogistik HSF Logistics for 2,2 mia. kr.

Handlen har været undervejs i flere år og kommer efter lange forhandlinger og samtaler med ejerfamilien bag HSF Logistics, som er fjerde generation efter stifteren.

"Vi har kendt HSF Logistics og N&K Spedition (dansk datterselskab, red.) i mange år, og de er kunder i vores færgeforretning. Det var oprindeligt vores færgekollegaer, der mente, at dette kunne være en mulighed," fortæller Torben Carlsen.

"Vi har ad flere omgange diskuteret, hvad de strategiske ambtioner og retning for ejerne var, og det har nu endelig efter en del år udmøntet sig i denne handel," siger han.

Vi har ad flere omgange diskuteret, hvad de strategiske ambtioner og retning for ejerne var, og det har nu endelig efter en del år udmøntet sig i denne handel

Torben Carlsen, adm. direktør i DFDS

Torben Carlsen fortæller, at DFDS ikke har været presset af konkurrerende bud, fordi der har været tale om en eksklusiv proces.

"Det var et eksklusivt bud. De havde hyret en rådgiver og foretaget nogle test i markedet," siger han.

Prisen på 2,2 mia. kr. svarer til, at DFDS betaler knap syv gange driftsindtjeningen før afskrivninger for HSF Logistics.

"Når vi ser på værdisætningen mener vi, at den er attraktiv, og den er også attraktiv, når vi sammenligner med lignende selskaber i markedet af samme størrelse."

Ejere har ledt efter langsigtet ejer

HSF Logistics blev stiftet i 1923 af hollandske Hendrik Simon Frederiks, da han videreførte sin fars aktiviteter.

Siden da har selskabet været i familiens ejerskab, og HSF Logistics ejes og drives i dag af barnebarnet Hendrik Simon Frederiks III.

"Som en del af familien, der grundlagde HSF Logistics for næsten hundrede år siden i 1923, glæder jeg mig over at blive en del af DFDS-familien. Sammen kan vi udvikle forretningen til gavn for alle vores mangeårige kunder og vores mange loyale, dedikerede medarbejdere," udtaler Simon Frederiks i en meddelelse.

Torben Carlsen fortæller, at ejerne stadig lever i Holland i byerne Nijmegen og Winterswijk, hvor HSF Logistics har nogle af sine logistikcentre.

Derfor er det topchefens opfattelse, at det har været vigtigt for ejerne at sælge virksomheden til nogle, der ser langsigtet på ejerskabet.

"Ejerne bor stadig i de her byer i Holland, og jeg tror, at de har foretrukket at finde en løsning, hvor selskabet ikke bliver solgt hvert femte eller sjette år. Det var et hovedelement," fortæller Torben Carlsen, som kalder det en emotionel dag for ejerfamilien.

Må ikke ændre brands eller navne i et år

Som en del af aftalen har parterne aftalt en såkaldt grace-periode på et år. Det betyder, at DFDS ikke må ændre navne eller brands inden for det første år.

Torben Carlsen slår dog fast, at DFDS vil foretage en fuld integration af HSF Logistics, når handlen har fået grønt lys af konkurrencemyndighederne.

"Det vil tage tid, for det er i dag drevet som to eller måske tre selskaber. Især på it-systemer og den finansielle side vil det tage lidt tid, før vi er på plads," siger han.

Jeg tror, at de har foretrukket at finde en løsning, hvor selskabet ikke bliver solgt hvert femte eller sjette år

Torben Carlsen, adm. direktør i DFDS

DFDS vil endnu ikke fortælle, hvor store synergier rederiet ser ved opkøbet. Torben Carlsen fortæller dog, at det ikke er en handel, der er drevet af muligheden for at skære omkostninger og dobbeltfunktioner væk.

Omvendt lægger DFDS ikke skjul på, at det især er marginerne i HSF Logistics kølelogistikforretning, som er tiltrækkende. Ifølge Torben Carlsen befinder marginerne sig et stykke over marginerne i mere traditionel transport.

Et andet plus er, at markedet for køletransport er meget stabilt.

"Vi tror, at vi får en voksende forretning, men også en forretning, der ikke har store dyk, som vi ser med andre mere volatile områder," siger Torben Carlsen.

DFDS forventer, handlen får grønt lys af konkurrencemyndigheder om ca. tre måneder.

DFDS køber logistikselskab med 1800 ansatte for 2,2 milliarder kroner

Brexit-slutspurt har givet DFDS mindre at fragte i januar 

Mere fra ShippingWatch

Maersk Etienne-sag får italiensk politi til at undersøge NGO

NGO'en Mediterranea Saving Human bliver undersøgt af italiensk politi for sin rolle omkring Maersk Etienne og ilandsætningen af de 27 migranter efter 38 dage. Maersk Tankers er bekendt med undersøgelsen og afviser, at der skulle have været en "kommerciel aftale".

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs