ShippingWatch

Maersks største kunde beklager rederiets store logistiksats

Ejeren af Kuehne + Nagel og storaktionær i Hapag-Lloyd, den tyske erhvervsmand Klaus-Michael Kuehne, beklager Maersks og CMA CGM's logistikplaner. I et opsigtsvækkende interview med tysk avis kalder han det et vendepunkt i industrien.

Foto: PR / Kuehne + Nagel

Klaus-Michael Kuehne, som ejer et af verdens største logistikselskaber Kuehne + Nagel, er langt fra begejstret over Maersk og CMA CGM's nye logistiksats. Han betegner udviklingen som et skifte i transportindustrien, som han følger nøje.

Det siger han i et opsigtsvækkende interview med det tyske medie DVZ.

"Det er et vendepunkt, og det kan føre til ændringer i logistikstrukturerne, hvilket jeg er meget bekymret for," siger Klaus-Michael Kuehne, som også er storaktionær i det tyske containerrederi Hapag-Lloyd.

Det er et vendepunkt, og det kan føre til ændringer i logistikstrukturerne, hvilket jeg er meget bekymret for

Klaus Michael Küehne

Han mener, at arbejdsfordelingen mellem logistikselskabet og rederierne har fungeret godt indtil i dag, hvor rederierne frem for alt fokusererede på transporten til søs og i stor grad har overladt spetitionsdelen til logistikselskaberne.

"Denne udvikling generer os bestemt, fordi vi har haft en god arbejdsfordeling og indtil nu været partnere med rederierne," siger han til mediet.

Den magtfulde tyske erhvervsmand fortæller videre, at han i mange år har joket med, at de største logistikselskaber som modsvar burde mødes og chartre skibe eller oprette deres eget rederi. Han erkender dog – selv om det er sagt i sjov – at det vil være vanskeligt for logistikselskaberne at gå den vej, fordi markedet på søen er domineret af de tre store alliancer. Til sammenligning er logistiksektoren meget mere fragmenteret.

Derfor er han glad for, at han sidder på 30 pct. af aktierne i Hapag-Lloyd, som er verdens femte største containerrederi.

"Det kan vise sig at være fordelagtigt i tilfælde af en uforudsigelig udvikling," siger han.

Forudså Maersk-træk for flere år siden

Klaus Michael Kuehne fortæller, at Maersks store ambitioner om at vokse den landbaserede forretning – og dermed gå i konkurrence med store logistikselskaber som Kuehne + Nagel – langt fra kommer som en overraskelse for ham.

"Det overrasker mig slet ikke. Jeg indså for flere år siden, at især Maersk er meget ambitiøs i denne retning, og at deres trang ikke kan stoppes," siger han.

Jeg indså for flere år siden, at især Maersk er meget ambitiøs i denne retning, og at deres trang ikke kan stoppes

Klaus Michael Küehne

Derimod kom CMA CGM's køb af Ceva som en stor overraskelse for Klaus-Michael Kuehne.

"CMA CGM's overtagelse af Ceva overraskede mig. Men det svarer også til en vis grad til den lokale mentalitet," siger han.

Mens Maersk og franske CMA CGM bevæger sig ind på speditørernes territorium, vil Hapag-Lloyd med Klaus-Michael Kuehne i ejerkredsen holde fast i rødderne i containerindustrien og har ingen planer om at bevæge sig i samme retning som rivalerne.

Opgør mellem tysk speditør og Maersk

Den tyske erhvervsmands kommentarer kommer på et tidspunkt, hvor Maersk for alvor har sat turbo på sin historiske transformation fra konglomerat til et integreret transport- og logistikselskab.

Udviklingen betyder, at Maersk får en ny rolle over for store speditører som DB Schenker og DSV, der samtidig også er kunder hos rederierne.

Det fik sidste år DSV's topchef Jens Bjørn Andersen til at kalde udviklingen for et "paradigmeskifte".

For nylig kunne ShippingWatch desuden fortælle, at Maersk har ophævet sin aftale med den tyske speditør DB Schenker.

Det skete, fordi det tyske selskab forsøgte at stjæle kunder fra Damco kort tid efter, at Maersk havde annonceret, at rederiets eget logistikselskab Damco skulle nedlægges og integreres i Maersk.

DB Schenker fortalte efterfølgende, at speditøren allerede i foråret flyttede størstedelen af sin containerfragt hos Maersk til rivaliserende rederier. En stor del af den forretning er i stedet endt hos MSC, der både er konkurrent og samarbejdspartner i 2M-alliancen.

Uoverensstemmelsen med DB Schenker får dog ikke Maersks topchef Søren Skou til at frygte, at rederiets strategi om at vokse den landbaserede forretning sætter rederiets forhold til de speditører, som er storkunder hos Maersk, på spil.

"Som enhver anden forretning vinder man nogle kunder hver dag, og man taber nogle kunder. Sådan er det," sagde Søren Skou for nylig til ShippingWatch.

Søren Skou efter brud med DB Schenker: Man vinder og taber kunder

DB Schenker har rykket forretning fra Maersk til MSC

Maersk dropper aftale med DB Schenker efter forsøg på at kapre kunder

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere