ShippingWatch

DSV skifter 3000 medarbejdere ud og vil ansætte flere

DSV er næsten i mål med få indlemmet UTi's organisation og har i samme forbindelse skiftet ikke mindre end 3000 medarbejdere ud. Samtidig er der brug for endnu flere, fastslår CFO Jens Lund over for ShippingWatch.

Foto: PR-foto/DSV

DSV's milliardopkøb af amerikanske UTi går efter planen og faktisk mere end det. Det er lykkes den danske transportgigant at integrere opkøbet hurtigere end forventet, og der er sket store forandringer i den proces.

Det fortæller CFO Jens Lund i et interview med ShippingWatch efter torsdagens regnskab for tredje kvartal, hvor forandringerne på medarbejderstaben ikke umiddelbart springer i øjnene, når man skimter regnskabet.

Vi har simpelthen behov for flere medarbejdere til at være med til at løse de her opgaver.

Jens Lund, CFO, DSV

Udover de store nyheder om opjustering og højere aktivitet end ventet for luft og søfragt, så ser udviklingen i medarbejderstaben ikke synderlig dramatisk ud med lige over 230 flere ansatte i år i forhold til sidste år i en koncern, der tæller over 45.000 ansatte.

Anderledes ser ansatte i UTi sandsynligvis på det, efter at DSV har fulgt op på udmeldingen om, at man ville afskedige "nogle tusinde medarbejdere", som Jens Lund fortalte til ShippingWatch for godt halvandet år siden.

"Vi  har nok reduceret med op mod 3000 mand. Men så har vi ansat 3000 mand i stedet for i den fysiske håndtering, altså lagre og terminaler," siger Jens Lund til ShippingWatch og understreger, at der ikke er tvivl om, at DSV er lykkedes med at lægge UTi om.

Især er det på backoffice-funktioner som it og administration, at DSV har skåret til i det amerikanske selskab, mens der på lagrene rundt om i verden er blevet ansat nye medarbejdere til at løfte de stigende mængder, selskabet håndterer.

Der er flere på vej

Tilbage mangler nu nogle "helt små" omlægninger i UTi's organisation, mens lagrene omvendt kan opleve flere ansættelser. Derfor lyder forventningen fra CFO'en, at der samlet set ikke kommer til at være nogen reel medarbejdertilbagegang for DSV-koncernen.

"Vi har simpelthen behov for flere medarbejdere til at løse de her opgaver. Men det er måske en anden kategori af medarbejdere, end der var før," siger Jens Lund til ShippingWatch.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Jens Lund, CFO for DSV. PR-foto: DSV | Foto: PR-foto/DSV
Jens Lund, CFO for DSV. PR-foto: DSV | Foto: PR-foto/DSV

Udmeldingen kommer i forlængelse af et tredje kvartal, hvor DSV for alvor kan mærke, at synergierne på omkostningssiden fra integrationen af det amerikanske milliardopkøb er kommet hurtigere end forventet.

Vi vil gerne have en pct. eller to ekstra, så vi klart lægger foran markedet.

Jens Lund om søfragt, som havde en vækst på ca. 3 pct. i kvartalet
Det sammenlagt med en vækst på 13,9 pct. for selskabets luft- og søfragtsforretning får DSV til at opjustere forventningerne til driftsresultatet for 2017.

Det er dog luftfragt, der primært bærer væksten for forretningsdelen, mens Jens Lund og DSV håber på, at der kan komme mere tryk på indtjeningen på søfragt, hvor væksten har været mere på linje med det øvrige marked.

For DSV voksede antallet af håndterede teu med tre pct. i kvartalet mod en vækst i markedet på mellem tre og fire pct.

"Vi prøver selvfølgelig nu at se, om vi kan få noget mere momentum i forhold til vores søfragt, så vi i hvert fald også ligger foran markedet. Der ligger vi vel nærmest på markedet lige nu," siger Jens Lund og uddyber:

"Vi vil gerne have en eller to pct. ekstra, så vi klart ligger foran markedet. Hvis vi får mere, er det også fint, men vi skal have lidt mere fart på."

Stabilt til faldende rater

Netop for søfart oplever Jens Lund generelt, at tendensen på den lange bane har været systematisk faldende rater på shipping af varer til søs.

Her er et sæsonudsving med forsendelser af varer til julehandlen netop overstået, uddyber han.

"Rederierne laver jo mange initiativer for at tilpasse kapaciteten. Men der synes at være et miljø, hvor raterne er svagt faldende, og det har også noget at gøre med, at vi er ovre peaket hen mod jul, hvor meget af det, der skal sælges i butikkerne, er blevet afskibet. Det er måske stabilt til svagt faldende, og jeg tror ikke, der kommer nogle store udsving."

Med torsdagens opjustering venter DSV nu et resultat af primær drift før særlige poster på mellem 4,7 og 4,9 mia. kr. mod tidligere 4,5 og 4,7 mia. kr.

Den nyhed har investorerne tilsyneladende taget godt imod. DSV-aktien er pt. steget med omkring 5 pct. siden børsåbningen kl. 9 dansk tid.

DSV hæver forventninger til hele året igen  

Salget vokser i schweizisk DSV-konkurrent 

Kuehne + Nagel løfter omsætningen betydeligt 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs