Xeneta: 2016 kontrakter mærkes af dyk i raterne

Data fra Xeneta viser, at containerraterne på Asien-Europa er faldet markant efter nytår, og at afskibere nu er ved at omsætte de lave korttidsrater til de længere kontrakter. "2016 tegner til at blive værre end 2015," siger CEO i Xeneta Data, Patrik Berglund, til ShippingWatch.
Foto: Hyundai Merchant Marine
Foto: Hyundai Merchant Marine

Foreløbige data baseret på afskibernes kontrakter viser et markant fald i containerraterne på Asia-Europa-korridoren i de første to måneder af 2016, skriver prissammenligningsportalen Xeneta i en nyhedsopdatering.

Faldet i de gennemsnitlige rater på korttidskontrakter for 40-fodscontainere gik fra et gennemsnit på 2324 dollars ved årsskiftet til 636 dollars per første marts. Et fald på 72 procent.

"Som en konsekvens af en faldende trend i raterne i korttidskontrakterne gennem hele 2015, er også langtidskontrakter faldet i pris, da de typisk bliver genforhandlet hen mod 2016," siger Patrik Berglund, der er CEO i Xeneta Data, der har indsamlet kontrakter fra afskibere til at danne overblik over rateudviklingen fremover.

"Da korttidskontrakter for ruten Asien-USA’s vestkyst har et markant ratefald på 50 procent siden årsskiftet, mens størstedelen af langtidskontrakterne er under forhandling i disse dage, bliver det interessant - og muligvis endnu mere urovækkende for rederierne – at se, om vi får samme effekt som for Asien-Europa, hvor langtidskontrakterne også indgås på et markant lavere niveau end tidligere," siger Patrik Berglund til ShippingWatch.

Xeneta: Afskibere vinder priskrig mod container-rederne i 2016 

Effekten af reduktionerne i både kort- og langtidskontrakter for de to store korridorer kan gøre 2016 betydelig vanskeligere end 2015. Konkret viser tallene, at gennemsnittet af raterne for langtidskontrakter for en 40’ container fra december 2015 til januar 2016 gik ned med mere end 350 dollars, hvilket viser, at nye langtidskontrakter bliver indgået på et markant lavere niveau end for 2015.

Det kan få dramatiske konsekvenser for rederierne, som allerede nu kæmper med konsekvenserne af den overkapacitet, der har været i markedet over en længere periode, siger Patrik Berglund.

"Alle ved, at 2015 var smertefuld for redere: Hvis både langtids- og korttidskontrakter falder, vil outlooket for 2016 være endnu værre end 2015," siger han til ShippingWatch.

Langtidskontrakter på Asien-Nordamerika kan falde

Patrik Berglund peger også på, at når langtidskontrakterne falder, vil man kunne se det i Xenetas data, som bygger på indsendte kontrakter fra en stor mængde afskibere, der indgår rammeaftaler med rederierne om fragt af gods. De data viser, at der inden for kort tid vil være store mængder fragt, der kommer på nye langtidskontrakter.

"Der er en sammenhæng mellem selskaber med store voluminer og valg af langtidskontrakter. Og det vi kan se på tallene er, at langtidskontrakterne mindsker afstanden ned til det gennemsnitlige prisniveau for korttidskontrakter for 2015. Og mens Asien-Europa ofte laver kontrakter, som korresponderer med kalenderåret, bliver kontrakterne for Asien-Nordamerika gerne fastsat i april/maj og et år frem. Og da vi kan se, at de europæiske korttidskontrakter falder, efterfulgt af et fald i langtidskontrakterne, så bliver det spændende at se, om det også kan blive mønsteret for Asien-Nordamerika med kommende markante fald," siger han til ShippingWatch og tilføjer, at der vil være noget forsinkelse, inden man kan påvise den udvikling med data.

Overkapacitet driver ratefald

"Som jeg tolker det, ser vi nu effekten og konsekvensen af overkapaciteten i containermarkedet, som markedet har været udsat for over de seneste år," siger han.

Kort sagt peger Patrik Berglund på, at prisen for fragt er faldet over de seneste 10-15 år. Som modtræk til faldende rater, besluttede man sig for at satse på storskalafordele med større skibe med baggrund i god vækst i verdenshandlen.

Patrik Berglund opsummerer problemet.

"Den globale vækst har været uforudsigelig, og godsmængden har ikke holdt trit med forventningerne fra før finanskrisen. Altså er det blevet et landskab, der både for rederier og alliancer er hårdt, fordi de alle har forfulgt en strategi, som var baseret på en anden virkelighed med mere gods. Nu er det købers (afskibers, red.) marked," siger han om de lave rater, der slår igennem i de længere aftaler.

Og afskiberne ser ud til at bruge den information til noget. Patrik Berglund viser i en gennemgang af data, at flere afskibere har tegnet nye kontrakter til markant lavere priser end før, hvilket har trukket gennemsnittet for fragtrater ned. Samtidig er der dog en del afskibere, der hænger fast i noget, der ligner fortsættelser af gamle kontrakter til tilsvarende gamle priser.

"Der er større spredning i de rater, afskiberne melder ind i systemet, og vi ser, at de fleste omsætter de nuværende lave rater til billigere kontrakter foremadrettet. Mens nogen hænger fast i de højere rater," siger han.

Drewry: Afskibere høster stort fald i kontraktpriser 

Rateforhøjelser står for fald 

Desperate redere satte ny rekord i rateforhøjelser  

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også