Maersk Tankers: Vi skal blive bedre til at købe og sælge skibe

 Processen med køb og salg af skibe og placeringen af skibene i Maersk Tankers skal gøres endnu mere strømlinet, siger CEO Morten Engelstoft.
Foto: Maersk Tankers
Foto: Maersk Tankers
AF RITZAU FINANS

Der skal flere data bag de beslutninger, som A. P. Møller - Mærsks tankrederi træffer i fremtiden.

Men rederiets topchef Morten Engelstoft understreger, at nogle valg stadig skal baseres på god, gammeldags intuition. Maersk Tankers har været en central del af af Mærskkoncernen siden 1928, hvor olie- og shippingkoncerncen startede med at sejle med de store tankskibe, som fragter råolie, benzin og diesel.

Det skriver Berlingske Business.

"Der er i dag ikke en stor brug af data i industrien. Vi skal ved at bruge mere data forsøge bedre at forstå den samlede konsekvens af de beslutninger, som vi træffer. Vi skal blive bedre til at købe og sælge skibe på de rette tidspunkter, og der er det åbenlyst, at vi skal bruge data mere," siger Morten Engelstoft, administrerende direktør i Maersk Tankers, til avisen.

Mængden af data, som virksomhederne har til rådighed, er de seneste år steget massivt. Fænomenet kaldes "big data"og giver virksomhederne nye muligheder. Formålet med den store dataindsamling er at gøre mange valg lettere.

For Maersk Tankers betyder det blandt andet, at processen med køb og salg af skibe samt placeringen af skibene skal gøres endnu mere strømlinet.

Råolie trak Maersk Tankers i milliardplus

Maersk Tankers: Opsving i produkttank bliver kort 

Maersk og Torm opløser mangeårig alliance 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også