34 nye gasskibe på vej i Europa

Skrappere udledningskrav får europæiske rederier til at skifte olie og diesel ud med flydende naturgas, men den store revolution lader vente på sig.

I løbet af de kommende år vil de europæiske farvande blive besejlet af op mod 34 nye gas-drevne skibe, viser en opgørelse fra Dansk Gasteknisk Center for HNM Natugas.

Der findes 44 af den type skibe i Europa i øjeblikket, men over de kommende år vil blandt andre Danmark, Tyskland, Kroatien og Frankrig søsætte i alt 34 nye skibe, der benytter flydende naturgas (LNG) som brændstof. Samlet er det dog nordmændene, som skubber på udviklingen. Norge ejer 42 skibe ud af den nuværende LNG-flåde, og af de kommende 34 skibe vil 20 sejle under norsk flag.

Scrubber eller ej? Ny regnemaskine kan give svaret 

Det er særligt skrappere miljøkrav, som har fået skibsrederne til at skifte de traditionelle brændstoffer ud, når man alligevel skal bygge nye skibe, vurderer Henrik Iversen, som er vicedirektør i HMN Gashandel.

"Udviklingen skyldes primært de nye miljøkrav til skibe samt prisforskellen på de forskellige brændstoffer. De nye miljøkrav i Nordeuropa betyder, at færger, der nu sejler på den tunge fuelolie, enten må investere rensningen af røgen eller at ombygge motorerne. Alternativet er at skifte til svovlfattig olie eller diesel, men dette er dyrere end naturgas," lyder det i en pressemeddelelse.

OW Bunker: LNG udgør kun 5 procent i 2020 

Danske rederier har endnu ikke et eneste LNG-drevent skib.

Gasfærge til Samsø

Det bliver der altså snart lavet om på, og der er i alt planlagt søsætning af 4 nye gasskibe over de kommende år. Det er blandt andet Samsø-færgen, som fremover skal sejle på LNG, og Evergas har lagt ordre ind på tre skibe. Ifølge HMN Gashandel overvejer Ærø kommune i øjeblikket at ombygge to af sine færger til at kunne sejle på gas.

MAN: 60 pct. af vores udvikling handler om miljø 

I 2015 træder de nye udledningsregler fra IMO i kraft, og det betyder, at svovludledningen fra skibe i Østersøen, Nordsøen og Den Engelske Kanal ikke må overstige 0,1 pct.

Dansk Gas Teknisk Center vurderer selv, at flydende naturgas kan reducere svovludledningen med op til 95 pct. og CO2-udledningen med op til 25 pct.

Monjasa nedtoner forventninger til LNG 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også