ShippingWatch

Norden-regnskab: Udsigt til indtjeningsnedgang i 2012

På trods af høj afdækning forventer analytikere et fald i indtjeningen for Norden i 2012. Et skævt forhold mellem udbud og efterspørgsel af skibe forventes at være en af årsagerne.

Til trods for at D/S Norden har afdækket en del af den kendte kapacitet for det nye regnskabsår, er der med de nuværende, svære markedsforhold på tørlastmarkedet udsigt til indtjeningsnedgang i 2012. Et fortsat pænt udbud af nye skibe, som formentlig overgår den faktiske efterspørgslen i tørlastmarkedet, ventes at lægge en indtjeningsmæssig dæmper på markedet helt ind i 2013.

- Jeg tror, at deres forventninger vil blive meget afdæmpede, men dog selvtillidsfulde, siger Jacob Pedersen, senioranalytiker hos Sydbank, til Ritzau Finans.

Selvtilliden kommer fra at være et rederi, som - ifølge analytikeren - "muligvis er blandt de stærkeste aktører på tørlastmarkedet", og en forretningsmodel, der har vist sit værd selv i vanskelige tider, samt en pengekasse, der stiller D/S Norden finansielt stærkt.

- Men selvom de står stærkt, ændrer det ikke ved, at spotraterne lige nu ligger på tabsgivende niveauer. Det kan Norden ikke sejle uden om. Godt nok har de afdækket en del for 2012, men de har ikke afdækket alt, så også for Norden bliver det sværere vilkår i 2012, hvilket jeg også tror, man vil høre dem sige. Så der er lagt op til indtjeningstilbagegang i 2012, fastslår Jacob Pedersen, der dermed ligger på linje med den generelle holdning blandt de 11 aktieanalytiker, som SME Direkt har indsamlet estimater fra.

Skal man tro analytikerne vil D/S Nordens primære driftsresultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) falde til 148 mio. dollar i 2012 fra 171 mio. dollar sidste år. I 2013 ventes tørlast- og tankrederiet at nå et EBITDA på 154 mio. dollar. Der er imidlertid ganske stor spredning på analytikernes estimater. Den mest optimistiske analytiker venter et EBITDA på 196 mio. dollar i 2012, mens den mest pessimistiske forudser et EBITDA på 82 mio. dollar. Uenigheden rækker ind i 2013, hvor estimaterne spænder 84 til 227 mio. dollar.

Ser man på forventningerne til det primære driftsresultat (EBIT) spænder konsensus for 2012 fra et underskud på 28 mio. dollar til et overskud på 101 mio. dollar med et overskud på 56 mio. dollar som medianen. For 2013 er konsensus et plus på 54 mio. dollar.

- Jeg vil tro, at vi skal et godt stykke ind i 2013, før vi ser et marked, hvor man for alvor kan tjene penge igen, spår Jacob Pedersen, der har svært ved at se, hvad der her og nu for alvor skal løfte spotraterne på tørlastmarkedet, hvor der stadig er en pæn tilgang af tonnage.

Det nuværende markedsklima er ifølge Jacob Pedersen ikke det bedste til at øge afdækningen af fremtidige skibsdage, og selvom der ikke er nogen, der regner med, at de nuværende meget lave tørlastrater forbliver så lave, er der en tendens til, at lave spotrater giver et dårligt miljø for afdækning. Til gengæld giver det muligheder for at indchartre skibe billigt - noget, som D/S Norden traditionelt har været dygtige til. Kan D/S Norden indgå nogle billige langsigtede aftaler, kan det det komme rederiet til gode på længere sigt.

D/S Norden har gentagne gange sagt, at rederiet er klar til at slå til, hvis der skulle opstå nogle interessante muligheder for at købe skibe indenfor især produkttank. Men så skal det nok være snart, mener analytikeren, der ikke regner med, at tankraterne vil blive ved med at ligge på de nuværende svage niveauer. Noget stort, spektakulært virksomhedsopkøb, anser Jacob Pedersen ikke som sandsynligt, selvom D/S Norden har de finansielle muskler til noget større. Med en længere end ventet nedtur i tankmarkedet in mente, og et tørlastmarked, der risikerer at være presset i "de næste to år eller længere", tror Jacob Pedersen ganske enkelt, at D/S Norden vil holde krudtet tørt og for alt i verden undgå at blive fanget med en for stor gæld.

- Der kan komme noget tonnage, som er værd at kigge på, men det store forkromede virksomhedsopkøb tror jeg ikke, at vi vil se fra Norden. De har balancen til at gøre noget større, men som markedet er nu, tror jeg ikke, at de vil investere så kraftigt, siger han.

Indtjeningen i D/S Nordens tankdivision ventes at stige over de kommende år. De fem analytikere, som giver deres bud på EBITDA i de to divisioner, regner med et driftsoverskud i tank på 22 mio. dollar i 2011, stigende til 26 mio. dollar i 2012 og 57 mio. dollar i 2013. I tørlast ventes indtjeningen at falde fra 163 mio. dollar i 2011 til 138 mio. dollar i 2012 og 104 mio. dollar året efter.

(Ritzau Finans)

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs