Maersk sagsøgt: "Jeg vil have retfærdighed, men jeg vil også have forandring"

En amerikansk kvinde fortalte sidste år om en voldtægt på Maersk-skib i et blogindlæg. Nu står hun frem med navn og har sammen med en anden kvinde sagsøgt Maersk for ikke at have gjort nok for at beskytte dem mod seksuelle krænkelser. ShippingWatch har interviewet hende.
Hope Hicks fortalte i et anonymt blogindlæg sidste år om en voldtægt ombord på et Maersk-skib. Nu står hun frem med navn og billede og har netop sagsøgt shippingselskabet. | Foto: Maritime Legal Solutions
Hope Hicks fortalte i et anonymt blogindlæg sidste år om en voldtægt ombord på et Maersk-skib. Nu står hun frem med navn og billede og har netop sagsøgt shippingselskabet. | Foto: Maritime Legal Solutions

Når Hope Hicks i dag har sagsøgt Maersk, handler det først og fremmest om at skabe en kulturforandring i den maritime industri, der er præget af et for kvinder farligt og råddent arbejdsmiljø.

Det fortæller hun til ShippingWatch over et konferencekald, hvor hendes advokat, Christine Dunn, også deltager.

Hope Hicks fortalte i et anonymt blogindlæg sidste år om, at hun som 19-årig skibskadet fra uddannelsen U.S Merchant Marine Academy blev voldtaget af en over 40 år ældre overordnet ombord på Maersk-skibet Alliance Fairfax.

Sammen med en anden kvinde, der oplevede grove krænkelser af seksuel karakter, og som valgt at være anonym, har hun i dag, tirsdag, sagsøgt Maersk ved en domstol i New York.

De to kvinder mener, at Maersk har fejlet i at beskytte dem mod seksuel chikane og overgreb under deres uddannelse.

“Jeg tror, at alle shippingvirksomheder ved, at det her er et problem, de ved, der foregår. Det er blevet ignoreret så længe, at man tror, det er OK at ignorere det. Derfor håber jeg, at søgsmålet betyder, at folk får øjnene op for problemet,” fortæller Hope Hicks.

Hope Hicks har valgt at stå frem med sit navn i forbindelse med søgsmålet, og billedet er sendt af hendes advokater.

De bør gøre mere

Umiddelbart efter Hope Hicks sidste år anonymt fortalte sin historie, indledte Maersk en undersøgelse, mens fem søfolk blev suspenderet.

Senere blev de ansatte fyret, men Maersk kunne i sin undersøgelse ikke finde beviser på voldtægt, da man ikke havde talt med de involverede parter.

Hope Hicks mener ikke, at fyringerne har løst problemet.

”Nej, de har ikke gjort nok. Hvis man bliver fyret fra et Maersk-skib, kan man bare få ansættelse på et andet skib, hvor de kan gøre lignende ting. Det er der intet, der stopper dem fra.”

Hvad tænker du, der bør gøres?

”Jeg er ikke en ekspert ift., hvad der bør gøres for at ændre kulturen i industrien. Men jeg ved, at hver enkelt virksomhed er nødt til at gøre mere for at løse det her problem.”

”Der er nødt til at være nogle politikker på plads, der sikrer, at de med deres historik ikke bare kan få arbejde på et andet skib,” siger hun.

Kvindernes advokater har beskyldt Maersk for at have kendt til problemerne med sexchikane i flere år.

”Det, de to kvinder var udsat for, var forventeligt og kunne have været undgået, hvis Maersk havde taget ansvar,” har en anden af kvindernes advokater, partner i Sanford Heisler Sharp, Steven J. Kelly, udtalt til DR.

Vil have forandring

Den anden kvinde, der sagsøger Maersk, oplevede grove krænkelser af seksuel karakter herunder ”ekstrem sexchikane, uønsket berøring og diskrimination” fra en kollega ombord på samme skib som Hope Hicks.

Det foregik i 2019 og involverede et andet mandskab.

Ifølge Hope Hicks gennemsyrer sexchikane tilværelsen for kvinder i den maritime industri. Efter sin oplevelse på Maersk-skibet har hun været såkaldt victim’s advocate og i hendes skoleårgang, der tæller 50 kvinder, har samtlige kvinder oplevet en eller anden form for seksuel chikane, mens fem har berettet om voldtægter, fortæller hun.

”Jeg vil have retfærdighed, men jeg vil også have en forandring i industrien. Der er et system i den her industri, der gør det meget svært for ofre at stå frem. Jeg håber, at søgsmålet giver andre mod til at stå frem,” siger hun.

Hvordan er det svært at stå frem?

”Der er en lang tradition i den maritime industri og på min uddannelsesinstitution til at gøre det meget svært for ofre at stå frem. Der foregår meget victim blaming og mange kender ikke de rette procedurer til at rapportere de her ting. Dem, der vælger at stå frem, bliver blacklistet. Der har også været tilfælde, hvor ofre for seksuelle krænkelser, er blevet smidt ud af skolen. Så det er helt validt at være bange.”

Maersk vil ”uacceptabel kultur til livs”

Maersk vil ikke kommentere på personsager, men understreger over for ShippingWatch, at selskabet er ”dybt berørte over de sager, der er kommet frem.”

”Vi skal enhver uacceptabel kultur til livs, og vi skal til bunds i problemets omfang. Da sagen sidste år kom frem, gik vi i gang med at tale med alle vores kvindelige søfolk for at få deres førstehåndsberetninger om kulturen på skibene,” oplyser Maersk i et skriftligt svar til ShippingWatch.

”Samtalerne viser, at der er brug for en omfattende kulturforandring. Det er vi i gang med, hvorfor vi f.eks. har oprettet et team, der kun arbejder hermed, og det vil vi fortsætte med. Det er helt afgørende for alle i A. P. Møller - Mærsk, at vi har et sikkert, støttende og imødekommende miljø på vores skibe og i vores virksomhed,” skriver Maersk.

En omfattende kulturforandring er lige netop, hvad der er brug for, mener Hope Hicks.

Er det her et særligt problem for shippingindustrien, tror du?

”Det er ikke kun et problem i vores industri, det finder sted alle steder. Men specifikt i vores industri er der skabt en kultur, hvor det er en mandeklub, hvor mænd kan gøre, hvad de vil uden repressalier, og hvor der ingen moral hersker.”

På trods af oplevelsen på Maersk-skibet er Hope Hicks ikke færdig med at sejle. Hun blev i weekenden færdiguddannet og har fået ansættelse i den amerikanske flåde.

Danske Rederier erkender problem med krænkelser i branchen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også