En del af Watch Medier

ShippingWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
14.06.2022kl. 20.12

Maersk sagsøgt: "Jeg vil have retfærdighed, men jeg vil også have forandring"

En amerikansk kvinde fortalte sidste år om en voldtægt på Maersk-skib i et blogindlæg. Nu står hun frem med navn og har sammen med en anden kvinde sagsøgt Maersk for ikke at have gjort nok for at beskytte dem mod seksuelle krænkelser. ShippingWatch har interviewet hende.
Hope Hicks fortalte i et anonymt blogindlæg sidste år om en voldtægt ombord på et Maersk-skib. Nu står hun frem med navn og billede og har netop sagsøgt shippingselskabet. | Foto: Maritime Legal Solutions
af STEFAN NYGAARD HANSEN

Når Hope Hicks i dag har sagsøgt Maersk, handler det først og fremmest om at skabe en kulturforandring i den maritime industri, der er præget af et for kvinder farligt og råddent arbejdsmiljø.

Det fortæller hun til ShippingWatch over et konferencekald, hvor hendes advokat, Christine Dunn, også deltager.

Hope Hicks fortalte i et anonymt blogindlæg sidste år om, at hun som 19-årig skibskadet fra uddannelsen U.S Merchant Marine Academy blev voldtaget af en over 40 år ældre overordnet ombord på Maersk-skibet Alliance Fairfax.

Sammen med en anden kvinde, der oplevede grove krænkelser af seksuel karakter, og som valgt at være anonym, har hun i dag, tirsdag, sagsøgt Maersk ved en domstol i New York.

De to kvinder mener, at Maersk har fejlet i at beskytte dem mod seksuel chikane og overgreb under deres uddannelse.

“Jeg tror, at alle shippingvirksomheder ved, at det her er et problem, de ved, der foregår. Det er blevet ignoreret så længe, at man tror, det er OK at ignorere det. Derfor håber jeg, at søgsmålet betyder, at folk får øjnene op for problemet,” fortæller Hope Hicks.

Hope Hicks har valgt at stå frem med sit navn i forbindelse med søgsmålet, og billedet er sendt af hendes advokater.

De bør gøre mere

Umiddelbart efter Hope Hicks sidste år anonymt fortalte sin historie, indledte Maersk en undersøgelse, mens fem søfolk blev suspenderet.

Senere blev de ansatte fyret, men Maersk kunne i sin undersøgelse ikke finde beviser på voldtægt, da man ikke havde talt med de involverede parter.

Hope Hicks mener ikke, at fyringerne har løst problemet.

”Nej, de har ikke gjort nok. Hvis man bliver fyret fra et Maersk-skib, kan man bare få ansættelse på et andet skib, hvor de kan gøre lignende ting. Det er der intet, der stopper dem fra.”

De (Maersk, red.) har ikke gjort nok.

Hope Hicks

Hvad tænker du, der bør gøres?

”Jeg er ikke en ekspert ift., hvad der bør gøres for at ændre kulturen i industrien. Men jeg ved, at hver enkelt virksomhed er nødt til at gøre mere for at løse det her problem.”

”Der er nødt til at være nogle politikker på plads, der sikrer, at de med deres historik ikke bare kan få arbejde på et andet skib,” siger hun.

Kvindernes advokater har beskyldt Maersk for at have kendt til problemerne med sexchikane i flere år.

”Det, de to kvinder var udsat for, var forventeligt og kunne have været undgået, hvis Maersk havde taget ansvar,” har en anden af kvindernes advokater, partner i Sanford Heisler Sharp, Steven J. Kelly, udtalt til DR.

Vil have forandring

Den anden kvinde, der sagsøger Maersk, oplevede grove krænkelser af seksuel karakter herunder ”ekstrem sexchikane, uønsket berøring og diskrimination” fra en kollega ombord på samme skib som Hope Hicks.

Det foregik i 2019 og involverede et andet mandskab.

Ifølge Hope Hicks gennemsyrer sexchikane tilværelsen for kvinder i den maritime industri. Efter sin oplevelse på Maersk-skibet har hun været såkaldt victim’s advocate og i hendes skoleårgang, der tæller 50 kvinder, har samtlige kvinder oplevet en eller anden form for seksuel chikane, mens fem har berettet om voldtægter, fortæller hun.

Specifikt i vores industri er der skabt en kultur, hvor det er en mandeklub, hvor mænd kan gøre, hvad de vil uden repressalier, og hvor der ingen moral hersker.

Hope Hicks

”Jeg vil have retfærdighed, men jeg vil også have en forandring i industrien. Der er et system i den her industri, der gør det meget svært for ofre at stå frem. Jeg håber, at søgsmålet giver andre mod til at stå frem,” siger hun.

Hvordan er det svært at stå frem?

”Der er en lang tradition i den maritime industri og på min uddannelsesinstitution til at gøre det meget svært for ofre at stå frem. Der foregår meget victim blaming og mange kender ikke de rette procedurer til at rapportere de her ting. Dem, der vælger at stå frem, bliver blacklistet. Der har også været tilfælde, hvor ofre for seksuelle krænkelser, er blevet smidt ud af skolen. Så det er helt validt at være bange.”

Maersk vil ”uacceptabel kultur til livs”

Maersk vil ikke kommentere på personsager, men understreger over for ShippingWatch, at selskabet er ”dybt berørte over de sager, der er kommet frem.”

”Vi skal enhver uacceptabel kultur til livs, og vi skal til bunds i problemets omfang. Da sagen sidste år kom frem, gik vi i gang med at tale med alle vores kvindelige søfolk for at få deres førstehåndsberetninger om kulturen på skibene,” oplyser Maersk i et skriftligt svar til ShippingWatch.

”Samtalerne viser, at der er brug for en omfattende kulturforandring. Det er vi i gang med, hvorfor vi f.eks. har oprettet et team, der kun arbejder hermed, og det vil vi fortsætte med. Det er helt afgørende for alle i A. P. Møller - Mærsk, at vi har et sikkert, støttende og imødekommende miljø på vores skibe og i vores virksomhed,” skriver Maersk.

En omfattende kulturforandring er lige netop, hvad der er brug for, mener Hope Hicks.

Er det her et særligt problem for shippingindustrien, tror du?

”Det er ikke kun et problem i vores industri, det finder sted alle steder. Men specifikt i vores industri er der skabt en kultur, hvor det er en mandeklub, hvor mænd kan gøre, hvad de vil uden repressalier, og hvor der ingen moral hersker.”

På trods af oplevelsen på Maersk-skibet er Hope Hicks ikke færdig med at sejle. Hun blev i weekenden færdiguddannet og har fået ansættelse i den amerikanske flåde.

Danske Rederier erkender problem med krænkelser i branchen

Relaterede artikler:

  • Foto: PR / Maersk

    Maersk er "dybt berørt" over krænkelses-sager - vil ikke kommentere søgsmål

    For abonnenter

  • Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix

    To kvinder sagsøger Maersk i sag om voldtægt og sexchikane

    For abonnenter

  • Anne W. Trolle fra Danske Rederier siger, at det er et "langt sejt træk" at ændre kulturen om bord på skibene. | Foto: PR / Danske Rederier

    Danske Rederier erkender problem med krænkelser i branchen

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Maersk Supply Service
Rederier

Maersk Supply Service får stor offshore-kontrakt i Brasilien

Maersk Supply Service har landet en stor kontrakt i Brasilien, hvor rederiets skibe skal bugsere og fortøje et flydende FPSO-produktionsanlæg i Búzios-feltet i Santos Basin.
  • Havfram vil opbygge en hel flåde af vindinstallationsskibe
  • Kristian Mørch og J. Lauritzen stiller skarpt på havvind - både direkte og indirekte

For abonnenter

Foto: Hunter Group
Tank

Hunter Group solgte sit sidste skib for næsten 100 mio. dollar

For abonnenter

Foto: Pr / Maersk
Container

Robust reefer-marked viser nu svaghedstegn

For abonnenter

Blue Water har udset sig Jørgen Wisborg (th.) til at afløse stifter Kurt Skov (tv.) som bestyrelsesformand. | Foto: Blue Water Shipping
Logistik

Mr. Blue Waters afløser vil være formand på sin egen facon: "Jeg kan ikke gøre det på Kurts måde"

For abonnenter

Foto: Phil Noble/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk indgår forlig i sag om kaptajns sexchikane mod chefkok

For abonnenter

”For at forstå begrundelsen for vores beslutning er det vigtigt at forstå, hvordan vores strategi nu er en helt anden, end den var i 2015. Nu har vi en integrator-strategi,” siger Johan Sigsgaard, Chief Product Officer - Ocean i Maersk. | Foto: Maersk
Container

Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance

For abonnenter

Læs også

”For at forstå begrundelsen for vores beslutning er det vigtigt at forstå, hvordan vores strategi nu er en helt anden, end den var i 2015. Nu har vi en integrator-strategi,” siger Johan Sigsgaard, Chief Product Officer - Ocean i Maersk. | Foto: Maersk
Container

Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance

Maersk har behov for et mere uafhængigt brand, end deltagelsen i 2M-alliancen tillader, og har derfor ikke planer om at gå ind i en anden stor containeralliance ifølge Ocean-direktør Johan Sigsgaard.

For abonnenter

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Foto: Phil Noble/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk indgår forlig i sag om kaptajns sexchikane mod chefkok

U.S. Marine Management Inc., der er et datterselskab under Maersk Line Limited, lukker en sag om sexchikane på et Maersk-skib gennem et fortroligt forlig. Det er den fjerde krænkelsessag i Maersks USA-selskab. Opdateret.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Hunter Group solgte sit sidste skib for næsten 100 mio. dollar – 26. jan.
  • Maersk Supply Service får stor offshore-kontrakt i Brasilien – 26. jan.
  • Robust reefer-marked viser nu svaghedstegn – 26. jan.
  • Mr. Blue Waters afløser vil være formand på sin egen facon: "Jeg kan ikke gøre det på Kurts måde" – 26. jan.
  • Maersk indgår forlig i sag om kaptajns sexchikane mod chefkok – 26. jan.
  • Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance – 26. jan.
  • Tyrkisk fragtskib er ramt af missiler i Ukraine – 26. jan.
  • Hapag-Lloyd afviser opbrud af alliance – 26. jan.
  • Oliepriser træder vande før Opec-møde og nyt om EU-sanktioner – 26. jan.
  • Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar – 26. jan.
  • Jysk-topchef ser et presserende behov for udvidelse af Aarhus Havn – 26. jan.
  • Rederiernes alliancer er skabt af et årti med kriser, priskrig og milliardopkøb – 26. jan.
  • Vindrederiet IWS bestiller to nye skibe – 26. jan.
  • Hapag-Lloyd køber betydelig andel i indisk havneselskab – 25. jan.
  • Hapag-Lloyd vil undersøge mulighederne for ammoniak til sine skibe – 25. jan.
Flere nyheder

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Business Intelligence Specialist

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • People and Operations Partner

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge