En del af Watch Medier

ShippingWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
16.08.2021kl. 11.34

DSV melder DB Schenker ud som muligt næste opkøb

DSV Panalpina med en markedsandel på 4-5 pct. vil fortsætte væksten gennem nye opkøb. Det danske logistikselskab vil gerne tage en dialog om DB Schenker, hvis selskabet kommer til salg, siger Jens Lund, CFO til ShippingWatch.
"Hvis den politiske proces om DB Schenker bliver afklaret og selskabet kommer til salg, så vi vil da også kigge på det," siger DSV's finansdirektør Jens Lund til ShippingWatch. | Foto: DSV
af DAG HOLMSTAD

Det danske logistikselskab DSV Panalpina, der netop har fået opkøbet af Agility's Global Integrated Logistics formelt på plads, har allerede sigtekornet rettet mod nye virksomhedsopkøb, og det omfatter også tyske DB Schenker.

Det siger Jens Lund, CFO i DSV Panalpina til ShippingWatch.

"Vi vil gerne fortsat deltage i konsolideringen af branchen. Vi holder øje med, hvad der sker i markedet, og der er en række aktører, som det kunne give god mening at lægge sammen med os," siger Jens Lund.

Hvis selskabet kommer til salg, så er det da noget, vi vil kigge på.

Jens Lund, CFO, DSV Panalpina

"Hvis den politiske proces om DB Schenker bliver afklaret og selskabet kommer til salg, så vi vil da også kigge på det," siger DSV's CFO til ShippingWatch.

Med de seneste, store opkøb af Uti Worldwide, Panalpina og nu Agility Global Integrated Logistics (GIL) har det danske logistikselskab taget et dramatisk spring op ad i størrelse. Selskabet runder i år en omsætning på 160 mia. kr. og en forventet driftsindtjening på 13,75-14.,5 mia. kr. og vil beskæftige 75.000 medarbejdere.

DB Schenker øverst på ønskelisten

DSV er med en markedsandel på nu 4-5 pct. nr. tre i verden efter schweiziske Kuehne + Nagel og tysk-amerikanske DHL Logistics.

Nr. 1 og 2 er ikke selskaber, som DSV anser som realistiske kandidater til en sammenlægning på grund af ejerstruktur og andre forhold.

DSV har derimod en top 20 liste af selskaber, som det danske logistikselskab vil være interesseret i at tale mulige overtagelser med. Og DB Schenker kommer på toppen af den liste, siger Jens Lund.

”GIL fylder 25 pct. af vores virksomhed, så der var styrkeforholdet klart på forhånd. Panalpina fyldte relativt mere dengang. Vi kan også lave noget, der er større end det, men det vil så tage længere tid at integrere, men der er forskellige virksomheder, der er i spil”, siger Jens Lund.

Ser I den store tyske speditørvirksomhed DB Schenker som en realistisk opkøbskandidat?

”Der er en kæmpe politisk proces rundt om DB Schenker, men hvis selskabet kommer til salg, så er det da noget, vi vil kigge på. Dermed ikke sagt, at vi vil byde på det, men mulige opkøb kan være op til den størrelse (som DB Schenker har, red.)”, siger Jens Lund.

”Den drift, der ligger i DB Schenker, minder utroligt meget om den vi har. Det drejer sig om at finde noget, som vi er vi gode til. Vi er gode til at lave Road, gode til at lave Luft & Sø samt logistik. Vi skal ikke til at lave noget andet.”

Har ikke været i dialog

DSV vil ikke blande sig i den politiske beslutningsproces i Tyskland om et muligt fremtidigt ejerskab til DB Schenker, der i dag hører under det statslige Deutsche Bahn.

”Nu beslutter I bare, hvad det er I vil, og hvis det involverer sådan nogle som os, så ringer i bare. Så kan vi snakke om det. Men vi kan og vil ikke være en del af deres (ejernes, red.) overvejelser. Vi har ikke været i dialog med nogen om det her – overhovedet ikke,” siger Jens Lund.

Nu beslutter I bare, hvad det er, I vil, og hvis det involverer sådan nogle som os, så ringer i bare. Så kan vi snakke om det.

Jens Lund, CFO, DSV Panalpina

DSV følger dog med i den politiske proces, og det kommende forbundsdagsvalg i september, hvor der skal vælges ny regering og kansler.

Partiet De Grønne spås fremgang ved valget og kan blive en del af en ny regering.

”Vi har noteret os, at de Grønne (parti i Forbundsdagen, red.) ikke er afvisende over for et frasalg af DB Schenker for, at Deutsche Bahn skal koncentrere sig om jernbanedrift”, siger Jens Lund.

ShippingWatch forsøger at få en kommentar fra DB Schenker.

DSV nominerer Agility-chef til bestyrelsen

DSV Panalpina gennemfører milliardopkøb og opjusterer 

DSV Panalpina rygtes interesseret i at købe DB Schenker 

Relaterede artikler:

  • Tarek Sultan Al-Essa står til at træde ind i DSV Panalpinas bestyrelse | Foto: Agility

    DSV nominerer Agility-chef til bestyrelsen

    For abonnenter

  • Foto: Bidstrup Stine/Ritzau Scanpix

    DSV Panalpina gennemfører milliardopkøb og opjusterer

    For abonnenter

  • Foto: Lars Krabbe/Ritzau Scanpix

    DSV Panalpina rygtes interesseret i at købe DB Schenker

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Maersk Supply Service
Rederier

Maersk Supply Service får stor offshore-kontrakt i Brasilien

Maersk Supply Service har landet en stor kontrakt i Brasilien, hvor rederiets skibe skal bugsere og fortøje et flydende FPSO-produktionsanlæg i Búzios-feltet i Santos Basin.
  • Havfram vil opbygge en hel flåde af vindinstallationsskibe
  • Kristian Mørch og J. Lauritzen stiller skarpt på havvind - både direkte og indirekte

For abonnenter

Foto: Hunter Group
Tank

Hunter Group solgte sit sidste skib for næsten 100 mio. dollar

For abonnenter

Foto: Pr / Maersk
Container

Robust reefer-marked viser nu svaghedstegn

For abonnenter

Blue Water har udset sig Jørgen Wisborg (th.) til at afløse stifter Kurt Skov (tv.) som bestyrelsesformand. | Foto: Blue Water Shipping
Logistik

Mr. Blue Waters afløser vil være formand på sin egen facon: "Jeg kan ikke gøre det på Kurts måde"

For abonnenter

Photo: Phil Noble/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk indgår forlig i sag om kaptajns sexchikane mod chefkok

For abonnenter

”For at forstå begrundelsen for vores beslutning er det vigtigt at forstå, hvordan vores strategi nu er en helt anden, end den var i 2015. Nu har vi en integrator-strategi,” siger Johan Sigsgaard, Chief Product Officer - Ocean i Maersk. | Foto: Maersk
Container

Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance

For abonnenter

Læs også

”For at forstå begrundelsen for vores beslutning er det vigtigt at forstå, hvordan vores strategi nu er en helt anden, end den var i 2015. Nu har vi en integrator-strategi,” siger Johan Sigsgaard, Chief Product Officer - Ocean i Maersk. | Foto: Maersk
Container

Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance

Maersk har behov for et mere uafhængigt brand, end deltagelsen i 2M-alliancen tillader, og har derfor ikke planer om at gå ind i en anden stor containeralliance ifølge Ocean-direktør Johan Sigsgaard.

For abonnenter

Photo: Phil Noble/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk indgår forlig i sag om kaptajns sexchikane mod chefkok

U.S. Marine Management Inc., der er et datterselskab under Maersk Line Limited, lukker en sag om sexchikane på et Maersk-skib gennem et fortroligt forlig. Det er den fjerde krænkelsessag i Maersks USA-selskab. Opdateret.

For abonnenter

Photo: Ramal/Reuters/Ritzau Scanpix
Rederier

Tyrkisk fragtskib er ramt af missiler i Ukraine

Et tyrkisk fragtskib blev sent tirsdag angivelig ramt af missiler i den ukrainske havneby Kherson og brød i brand.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Hunter Group solgte sit sidste skib for næsten 100 mio. dollar – 26. jan.
  • Maersk Supply Service får stor offshore-kontrakt i Brasilien – 26. jan.
  • Robust reefer-marked viser nu svaghedstegn – 26. jan.
  • Mr. Blue Waters afløser vil være formand på sin egen facon: "Jeg kan ikke gøre det på Kurts måde" – 26. jan.
  • Maersk indgår forlig i sag om kaptajns sexchikane mod chefkok – 26. jan.
  • Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance – 26. jan.
  • Tyrkisk fragtskib er ramt af missiler i Ukraine – 26. jan.
  • Hapag-Lloyd afviser opbrud af alliance – 26. jan.
  • Oliepriser træder vande før Opec-møde og nyt om EU-sanktioner – 26. jan.
  • Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar – 26. jan.
  • Jysk-topchef ser et presserende behov for udvidelse af Aarhus Havn – 26. jan.
  • Rederiernes alliancer er skabt af et årti med kriser, priskrig og milliardopkøb – 26. jan.
  • Vindrederiet IWS bestiller to nye skibe – 26. jan.
  • Hapag-Lloyd køber betydelig andel i indisk havneselskab – 25. jan.
  • Hapag-Lloyd vil undersøge mulighederne for ammoniak til sine skibe – 25. jan.
Flere nyheder

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Head of Business Development

  • Scrum Master with a practical approach

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge