Kinas mangel på kul varer ved og løfter tørlastrederiernes indtjening

Kina efterspørger kul i voldsom grad, og appetitten ser ud til at fortsætte de kommende måneder til gavn for tørlastrederierne. Både Norden og Lauritzen mærker, at den kinesiske kulpolitik - og stop for import fra Australien - er med til at styrke et allerede stærkt marked. Præciseret.
"Det har stået på i lang tid, og det betyder øget ton per mile," siger Lauritzen Bulkers CEO, Niels Josefsen, | Foto: PR/J. Lauritzen
"Det har stået på i lang tid, og det betyder øget ton per mile," siger Lauritzen Bulkers CEO, Niels Josefsen, | Foto: PR/J. Lauritzen

Kinas langvarige stop for import af kul fra Australien er med til at sparke raterne på tørlastmarkedet yderligere i vejret. I stedet køber kineserne deres kul i USA, Canada, Sydamerika og Sydafrika, og den længere transport lægger beslag på mere skibskapacitet med det resultat, at fragtraterne stiger inden for tørlast. Og det mønster ser ud til at fortsætte.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 7 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også