ShippingWatch

Kinas mangel på kul varer ved og løfter tørlastrederiernes indtjening

Kina efterspørger kul i voldsom grad, og appetitten ser ud til at fortsætte de kommende måneder til gavn for tørlastrederierne. Både Norden og Lauritzen mærker, at den kinesiske kulpolitik - og stop for import fra Australien - er med til at styrke et allerede stærkt marked. Præciseret.

"Det har stået på i lang tid, og det betyder øget ton per mile," siger Lauritzen Bulkers CEO, Niels Josefsen, | Foto: PR/J. Lauritzen

Kinas langvarige stop for import af kul fra Australien er med til at sparke raterne på tørlastmarkedet yderligere i vejret. I stedet køber kineserne deres kul i USA, Canada, Sydamerika og Sydafrika, og den længere transport lægger beslag på mere skibskapacitet med det resultat, at fragtraterne stiger inden for tørlast. Og det mønster ser ud til at fortsætte.

Både rederierne Norden og Lauritzen mærker effekten af kinesernes omlægning af kulimporten, som har stået på i over et år.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Her er Martin Fruergaards strategi som ny CEO for Pacific Basin

Martin Fruergaard har fremlagt sine vigtigste strategipunkter i sin første offentlige optræden som ny CEO for Hongkong-baserede Pacific Basin. Rederiet leverer samtidig et usædvanligt stærkt halvårsresultat under en optur for tørlastmarked, som vurderes kun at være startet.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs