Wärtsiläs kinesiske satsning ser ud til at gå i den rigtige retning. Den finske leverandør har landet en ordre om 16 dual fuel motorer til fire LNG-skibe, som skal bygges på værftet Hudong Zhonghua i Kina og blev bestilt i august måned.
Wärtsilä har fået ordren gennem sit joint venture-selskab CSSC Wärtsilä Engine, som er et samarbejde med den største værftsgruppe i Kina CSSC om en motorfabrik i Lingang ved Shanghai.
"Denne værdifulde ordre understreger Wärtsiläs ledende position på gas og dual fuel motorteknologi," siger Lars Anderson, vicepræsident for motorsalg i selskabets marine løsninger, i en meddelelse.
"Ordren bekræfter vores voksende tilstedeværelse i Kina (...)."
De fire skibe er på hver 174.000 kubikmeter og skal primært sejle på LNG. Motorerne skal leveres i anden halvdel af 2018.
Specialskibe trækker
Markedet for nybygninger har generelt presset de maritime leverandører, da der ikke bliver bygget særligt mange skibe sammenlignet med tidligere. Men især et marked trækker, nemlig specialskibe som offshore og LNG-skibe, hvilket også er årsagen til, at Wärtsilä satser på Kina, forklarede James Han, managing director for Wärtsilä China, til ShippingWatch i begyndelsen af året.
"Kina er et af de største markeder for krydstogt i dag, ligesom vi bevæger os væk fra den mere traditionelle handelsflåde, men ser en vækst i markedet for specialskibe som offshorefartøjer og LNG-skibe," sagde James Han.
Wärtsilä indgår samarbejde med Kinas største værft
Wärtsilä satser på motorsalg til kinesiske skibe
Wärtsilä får aftale om ballastvand med kinesisk kæmpeværft