ShippingWatch

Frankrig og Italien er enige om salg af STX-værft

Det omstridte salg af det franske værft STX France til den italienske værftsgruppe Fincantieri er nu på plads. Italienerne og den franske regering vil med aftalen styrke deres flådesamarbejde.

Foto: /ritzau/AP/Stephane Mahe

Den italienske værftsgruppe Fincantieri overtager det franske værft STX France i en aftale, der lægger låg på en langstridt og kontroversiel salgsproces.

Med aftalen, som giver Fincantieri en aktiepost på 50 pct. i de franske delvist statsejede værft, vil de to lande samtidig udforske mulighederne for at styrke flådesamarbejdet gennem en sammenlægning af det franske militære værftsselskab Naval Group og Fincantieri.

Den franske stat vil eje 34,34 pct., Naval Group 10 pct., værftets ansatte vil eje to pct. og STX Frances lokale underleverandører vil sidde på 3,66 pct.

"Aftalen mellem de to landes regeringer i forhold til aktiestrukturen i STX France, med Naval Group og Fincantieri som medejere, udgør et vigtigt første skridt samt en mulighed for at gå videre med et flådesamarbejde," skriver Fincantieri i en meddelelse.

"Vores to selskaber har allerede arbejdet sammen på frigatterne Horizon og FREMM, og vi ser frem til sammen at opnå vores europæiske ambitioner samtidig med, at vi styrker vores internationale udvikling i et mere konkurrencepræget militært flådemarked og fortsat støtter den italienske og franske flåde," siger de to selskabers topchefer, Naval Groups Hervé Guillou og Fincantieris Giuseppe Bono, i meddelelsen.

Krav til arbejdspladser

For at gennemføre salget, vil Fincantieri låne en aktiepost på 1 pct. fra den franske stat og dermed sidde på 51 pct. af værftet, men Frankrig kan kræve posten tilbage, hvis det italienske selskab ikke overholder en række krav til bl.a. arbejdspladser og styring, skriver Reuters.

Salget af værftet gik i hårdknude tidligere i år på grund af bekymringer om tab af franske arbejdspladser.

Fincantieri købte aktiemajoriteten i STX France i juli i en handel, som betød, at det italienske selskab fik en ejerandel på 54,6 pct.

Kort tid efter foreslog den franske stat, som er minoritetsejer i værftsgruppen, en model, hvor Fincantieri og Frankrig delte ejerskabet 50-50. Det afslog italienerne, og derfor blokerede Frankrig for salget.

Det kom frem tirsdag denne uge, at Frankrigs præsident Emmanuel Macron og den italienske premierminister Paolo Gentiloni var tæt på en aftale, som efter planen skulle underskrives på et møde onsdag i Lyon.

Handlen er nu en realitet, og de to parter regner med at have en rammeaftale klar i juni 2018.

Fransk minister tror på løsning for STX-salg

Frankrigs præsident vil granske salg af skibsværft

Italiensk værftsgruppe tilbage i sort i 2016

Forsiden lige nu

Sirius-sag kan trække ud i årevis: "Det er komplekst"

Tre uger efter det sidste retsmøde venter Sirius Shipping fortsat på en afgørelse i sagen om brud på udlændingeloven. Der kan dog gå flere år, før sagen bliver afgjort, hvis den ender med at blive sendt videre til EU-Domstolen.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Ugen på ShippingWatch bød på flere Maersk-overskifter med kapitalmarkedsdag og nye oplysninger om Hamburg Süd. Samtidig præsenterede J. Lauritzen regnskab, mens erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) kom med en markant kritik af sydkoreansk statsstøtte.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere