Har DSV's topchef virkelig begået en fejl?

Den danske transportgigant DSV har gang på gang meldt succeshistorier ud og opjusteret forventningerne til virksomheden flere år i træk. Endnu en gang onsdag. Så kan det passe, at der alligevel har sneget sig et skævskud ind?
Foto: PR-foto/DSV
Foto: PR-foto/DSV

De fleste er vilde med DSV's topchef Jens Bjørn Andersen. Analytikerne roser ham for hans klare tale. Investorerne for hans evne til at levere. Hver gang.

Det er ikke for ingenting, at han sidste år i flere analyser blev udpeget som den bedste direktør i Danmark. Noget nær den perfekte topchef.

De sidste mange år har DSV med Jens Bjørn Andersen i spidsen lavet den ene opjustering efter den anden, når tallene skulle lægges frem for offentligheden. Også selvom der måske ikke lige var fuld tryk på den globale vækst, som logistikselskaber som DSV er meget afhængige af.

Onsdagens regnskab er ingen undtagelse.

Endnu en opjustering fra koncernen med hovedsæde i Hedehusene, og de bedste resultater nogensinde i første halvår, som topchefen noterede i regnskabet. Det bliver også belønnet på dagen, hvor aktien i skrivende stund er steget med 3,25 pct.

Selv gør Jens Bjørn Andersen ikke meget væsen af sig, når han skal sætte ord på succesen i DSV. Det har gennem årene handlet om at holde sig til det sikre. Ikke lancere store nye strategier, og det har virket, som han fortalte til ShippingWatch sidste år. Strategien om ikke at eje hverken skibe, fly eller lastbiler har givet pote.

Og så handler det om at bevare roen, selvom omverden bare stryger derudad, og panderynkerne bliver dybere, når nye prøvelser dukker op.

"Jeg er ikke sådan en stokkonservativ person, der ikke anerkender, at der sker noget i verden. Men man skal passe på, at man ikke lader sig rive alt for meget med, så man ligger om natten og er bekymret for, om et eller andet uvist vil ramme virksomheden," sagde han om disruption.

Opkøbet af UTi til 9,5 mia. kr. i 2015 er et andet eksempel, hvor omverden ser til med respekt. Hvor andre kæmper med at integrere store opkøb, er DSV foran planen og nærmer sig målet med at indlemme den amerikanske butik under DSV's faner. Det ligner et pletfrit image.

Den norske hovedpine

Men har topchefen endelig måtte erkende et fejlskud?. Et norsk selskab, som DSV købte tilbage i 2013, har givet problemer for indtjeningen i selskabets traditionelle forretning med vejtransport.

Over for Ritzau Finans erkender Jens Bjørn Andersen, at det langt fra har udviklet sig efter planen med Ontime Logistics, der skulle lægge kimen til en forretning for indenrigstransport hos vores nordiske naboer.

"Jeg ved ikke, om det er et decideret fejlkøb, men vi har i hvert fald ikke fået det ønskede ud af det. Vi har købt mange virksomheder i DSV, og nogle har vist sig bedre end andre," siger han til Ritzau Finans og fortæller, at selskabet set i bakspejlet har fortrudt købet.

"Det er et yderst vanskeligt område geografisk, hvilket selvfølgelig ikke er en overraskelse, men opkøbet af Ontime Logistics gav os ikke den nødvendige størrelse, som vi skulle have, og nu har vi erkendt, at vi kommer til at skalere de aktiviteter ned," siger Jens Bjørn Andersen til Ritzau Finans.

I andet kvartal fik DSV's road-division et driftsoverskud på 281 mio. kr. tilbage fra 310 mio. kr. i samme kvartal året inden. Fremover vil DSV i højere grad bruge eksterne underleverandører i Norge.

"Vi har justeret vores strategi en anelse - ikke kun på grund af Ontime - så vi vil fokusere på de større transaktioner fremadrettet. Det har vist sig, at de mindre opkøb er vanskeligere at eksekvere på," siger topchefen til nyhedsbureauet.

Aktiemarkedet mener nok, der er tale om en detalje. Siden starten på 2017 er DSV steget med omkring 36,5 pct.

DSV forbereder sig på højere fragtrater 

DSV-direktør nedtoner effekt af nye containeralliancer 

DSV vil forfølge opkøbsstrategi efter indtoget i USA  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også