Samsung Heavy Industries tabte færre penge i andet kvartal
![Foto: Ritzau/AP/Wally Santana](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article8694272.ece/ALTERNATES/schema-16_9/busan.jpg)
Det er hårde tider for den sydkoreanske shippingindustri, hvor skibsværfter og containerrederier kæmper med høj gæld og røde tal.
De seneste par uger har flere koreanske selskaber præsenteret store underskud, senest i denne uge hvor værftet DSME og Hanjin Shipping viste regnskaber med betydelige tab.
Trods problemerne er det dog lykkedes for det ene af landets tre store skibsværfter, Samsung Heavy Industries (SHI) at standse en del af blødningen i andet kvartal. Værftet har således formået at reducere sit tab markant, skriver World Maritime News.
DSME fik voldsomt milliard-tab i første halvår
Ifølge branchemediet landede bundlinjen for andet kvartal i et minus på 212,3 mia. won – eller hvad der svarer til 194,8 mio. dollars. Til sammenligning lød tabet på 1,15 bio. won i samme kvartal sidste år.
På driften tabte SHI 283,7 mia. won, hvilket er en forbedring i forhold til andet kvartal af 2015, hvor driftsresultatet viste et underskud på 1,54 bio. won. Kigger man på resultaterne for de første seks måneder af 2016, er der også lykkedes at nedbringe tabet.
Vil hente nye penge
Dermed ser det ud til, at værftet bevæger sig i den rigtige retning efter en svær tid, hvor høj gæld og overkapacitet i shippingindustrien har sat nybygningerne på vågeblus.
Koreas storværfter har mistet tusindvis af ansatte i år
SHI fik tidligere på sommeren godkendt en redningsplan af sine kreditorer, og ifølge Maeil Korea planlægger selskabet desuden at udstede nye aktier for omkring 1 bio. won.
Der er dog lang vej igen for SHI. Ligesom sine to konkurrenter, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering og Hyundai Heavy Industires, har selskabet været tvunget til at gennemføre massive besparelser det seneste år. Ifølge nyhedsbureauet Yonhap har de tre værfter afskediget 3.000 ansatte i år, og tallet ventes at stige den kommende tid.
Besparelser er sket som led i en redningsplan fra den sydkoreanske regering, der er trådt til for at sikre shippingindustrien, som er vigtigt del af landets økonomi. Tidligere på året udtalte præsident Park Geun-Hye, at værftskrisen risikere at ruinere landet, hvis ikke den bliver løst.
13 års ordre-lavpunkt for koreanske storværfter