Alfa Laval rykker tættere på afgørende ballast-ansøgning
Efter den amerikanske kystvagt (USCG) i december sidste år valgte ikke at godkende Alfa Lavals ballastvandsystem til brug i amerikanske farvande, sadlede selskabet om og startede en ny testproces med den nødvendige såkaldte CMFDA/FDA-testmetode med henblik på at få en godkendelse i hus i 2016.
Den typegodkendelse er nu kommet et væsentligt skridt nærmere, skriver Alfa Laval i en meddelelse og oplyser, at selskabet nu har gennemført de påkrævede tests for sit Pure Ballast-system og regner med at indsende ansøgning til den amerikanske kystvagt i løbet af de kommende uger.
Godkendelsen fra kystvagten er nødvendig for at skibe kan sejle permanent med ballastvandsystemet i amerikanske farvande.
De amerikanske myndigheder accepterer ikke IMO-godkendte systemer, men da ingen producenter endnu har været i stand til at få godkendt et system, der lever op til de strenge krav fra den amerikanske kystvagt, sejler skibe i amerikansk farvand rundt med en midlertidig godkendelse af de IMO-godkendte systemer.
Alfa Laval, danske Desmi Ocean Guard og en række andre leverandører fik i december afvist deres brug af den såkaldte MPN-testmetode. Det betyder dog ikke, at kystvagten afviser princippet i systemerne, der renser ballastvand for skadelige organismer ved gennemlysning med UV-lys.
Alfa Laval sadler om med ny ballastvandtest i USA
Ordrebog hos ballastvandselskab nærmer sig 100 i år