Regeringen har besluttet at genoptage et ellers bremset EU-udbud om at reparations- og vedligeholdelsesopgaver af forsvarets skibe skal sendes i EU-udbud og ikke gives til danske værfter. Danske værfter - og deres lokalområder – kan derfor se frem til at miste både jobs og kompetencer, og Danmark kan ikke undgå at svække sit forsvar.
Det skriver Danske Maritime i en pressemeddelelse, som reaktionen på, at Danmark udbyder reparations- og vedligeholdelsesopgaver, på trods af hjemmel til at beholde opgaverne i Danmark.
Ifølge organisationen er det kritisabelt, at Danmark sender opgaverne i EU-udbud, når Danmark er det eneste EU-land, som reelt sender forsvarets skibe på andre landes værfter, og at det ikke er nødvendigt efter artikel 346 i Romtraktaten om materiel, der er designet og udviklet til militære formål. Det kan nemlig føre til tab af danske job og kompetencer, skriver organisationen.
"Det kan ikke være rigtigt, at vi principielt skal åbne for, at andre landes værfter kan byde på vedligeholdelse af vores krigsskibe, når danske værfter ikke får samme muligheder," siger administrerende direktør i Danske Maritime, Jenny N. Braat.
"Hvis vi flytter opgaverne, ville vi udvande dansk kompetence til at vedligeholde de yderst komplekse krigsskibe, der indeholder flere systemer end kampfly. Det er specialviden op-arbejdet af danske værfter, som selv har designet og bygget forsvarets skibe," siger hun yderligere.
De aktuelle udbud står for mellem 850 og 1.300 mandår hos skibsværfter og følgeerhverv årligt, og langt hovedparten af de job vil ligge i udkantsområder, vurderer Danske Maritime.
Maritim virksomhed trækker produktion til Danmark
Danske og polske leverandører i nyt samarbejde
Norsk støtteordning vil ramme danske leverandører