Offshorekrise koster for koreanske værfter

De regnskabsaktuelle koreanske værfter Hyundai og Samsung præsterer begge ringere i tredje kvartal 2015 end sidste år, om end Samsung leverede et overskud. Begge værfter er ramte af udskudte projekter i offshoresektoren.
Foto: Lee Jin-man/AP/POLFOTO/arkiv
Foto: Lee Jin-man/AP/POLFOTO/arkiv

De trange kår i offshoresektoren bliver ved med at volde de koreanske skibsværfter kvaler. Det fremgår af kvartalsregnskaberne for både Hyundai Heavy Industries og Samsung Heavy Industries.

Hos Hyundai blev kvartalet blandt andet mærket af, at en ordre på en semi-submersible rig blev annulleret, fordi olieprisen styrtdykkede til 40 dollars per tønde, fremgår det af en pressemeddelelse, hvor selskabet præsenterer regnskabet for årets tredje kvartal.

Et regnskab, hvor omsætningen faldt med 8,7 procent fra andet kvartal 2015, og hvor underskuddet voksede til 678,4 milliarder won (4,05 milliarder kroner) på driften og 451,4 milliarder won på bundlinjen (2,7 milliarder kroner) fra henholdsvis 171 milliarder won på driften og 242,4 milliarder won på bundlinjen i andet kvartal 2015.

"Offshoreforretningen har oprettet en reserve til mulige tab, der kan opstå fra sene ændringer i ordrer, øget brug af mandetimer og forsinkelser i leveringen som følge af designændringer," siger Hyundai Heavy Industries i meddelelsen.

Datterselskaber tynger

Det er dog ikke offshoresektoren, der får hele skylden for skibsbyggerens tab. I løbet af kvartalet er der også blevet bogført tab i forbindelse med, at Hyundai Heavy Indistries har forsøgt at skille sig af med en række oversøiske, tabsgivende datterselskaber. Det drejer sig om tyske Jake, Hyundai Cummins og Hyundai Avancis, der producerer henholdsvis gearkasser til vindmøller, motorer til entreprenørmaskiner og solcellemoduler.

"Med en tung fokus på rentable virksomheder har Hyundai Heavy Industries siden september 2014 taget dristige skridt mod at skille sig af med skrantende datterselskaber, hvor vores ejerskab ellers blot ville puste til tabene. Omstruktureringen nærmer sig sin afslutning, og en del af omkostningerne er blevet anerkendt som tab i dette kvartal," skriver selskabet og stiller i udsigt, at årets sidste kvartal kan blive kvartalet, hvor den negative udvikling i resultatet vender.

"4Q15 kan være udgangspunktet for forbedret indtjening. Skibsbygningsvirksomheden er ved at komme sig med udfasningen af lavprisordrer, offshoreforretningen har bogført alle forudsigelige tab, og desuden har andre forretningsområder fortsat med at reducere omkostningerne," skriver Hyundai Heavy Industries.

Overskud trods alt

Også hos konkurrenten Samsung Heavy Industries har faldet i olieprisen og den ligeledes faldende iver efter nye offshorefartøjer påvirket resultatet for tredje kvartal. Nettoresultatet faldt således 70,7 procent i forhold til året før, hvilket trods alt stadig giver et overskud på 51 milliarder won (300 millioner kroner). Det skriver World Maritime News på baggrund af tal fra Bloomberg.

Sydkoreas største værft, Daewoo, lider også under aflyste kontrakter og forsinkede leveringer, og flere brancheanalyser peger på, at Daewoo har måttet tage et tab på godt seks milliarder kroner i tredje kvartal 2015.

Koreansk værftsgigant går milliardtab i møde 

Koreanske værfter kan se frem til fortsat dødvande 

Sydkoreas storværft polstrer sig ved at sælge aktier 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også