Afgørelse kan åbne for slipstrøm af OW-betalingssager

En ret i Singapore har afvist en række selskabers anmodning om at lade en fond håndtere betalinger for bunker i et forsøg på at undgå arrest af skibe grundet betalingstvister. Afgørelsen betyder, at flere hundreder skibsejere kan blive udsat for betalingssager.

I januar i år gik en række shippingselskaber og rederier sammen og betalte 10,3 millioner dollars til en fond håndteret af amerikanske advokater og under amerikanske domstole for at undgå arrest af skibe og dobbeltkrav for udeblivende betaling af bunker til leverandører i forbindelse med den omfangsrige OW Bunker-sag.

Disse selskaber tæller blandt andet Hapag-Lloyd og Exmar.

En ret i Singapore har nu afvist en anmodning om såkaldt interpleading relief for selskaberne, der har købt bunker enten direkte eller indirekte fra OW Bunkers Singapore-baserede datterselskab Dynamic Oil Trading, skriver Lloyd's List. Det betyder, at flere hundrede skibsejere og shippingselskaber kan blive afkrævet direkte betaling fra leverandører, der skønner, at de mangler betaling for brændstof på redernes skibe.

Dommer Justice Chong vurderede i sagen, at bunkerleverandørerne ikke var i stand til at etablere et tilfredsstillende grundlag for krav om betaling, og beslutningen lød derfor, at der ikke er tilstrækkelig fare for modstridende betalingskrav.

Mange rederier, der har tilbageholdt deres betalinger for bunkerfuel leveret af OW Bunker, var allerede i dagene efter OW Bunkers fald i tæt dialog med konkursboets banker af frygt for at blive afkrævet betaling flere gange. Rederne forsøgte at få garantier for, at de kan betale deres udestående og dermed også eliminere risikoen for at få skibe tilbageholdt, hvis en eller flere leverandører til OW Bunker gør krav på betaling.

Men flere kilder vurderede i december over for ShippingWatch, at en sådan friholdelseserklæring kan være vanskelig at opnå, fordi flere parter som f.eks. den fysiske leverandør også vil have pengene, selv om det er bankerne, primært den hollandske finanskoncern ING, der har sikkerhed i betalingerne.

Vil undgå dobbeltkrav

"Det vil kræve, at de forskellige parter sætter sig sammen og bliver enige om, hvem der skal have pengene med frigørende virkning. Det er en kompliceret proces," sagde en forsikringskilde.

Den seneste beslutning i Singapore betyder reelt, at flere hundrede skibsejere og rederier kan blive afkrævet betaling for de samme mængder bunker. Kilder vurderer ifølge Lloyd's List, at der allerede er op mod 80 sager under forberedelse, og dette tal kan meget vel skyde til vejrs nu.

I Danmark har en gruppe pensionsselskaber med ATP og PFA i spidsen besluttet sig for at rejse en erstatningssag mod OW Bunker, der kollapsede med et brag i November sidste år.

På grund af regler om tidsfrister anmeldte pensionsselskaberne allerede lige før nytår et krav mod konkursboet på 804 mio. kr., men fastslog den gang, at de endnu ikke havde besluttet sig for, om de ville gå videre med kravet. Samtidig bad de to advokatkontorer - Accura og Bruun & Hjejle - om at foretage en juridisk vurdering af, om der var grundlag for at føre en erstatningssag.

Finanstilsynet gransker OW Bunker-konkurs 

Deloitte risikerer kæmpekrav i OW Bunker-sag 

Svært at komme efter bankerne i OW Bunker-sagen 

Talrige undersøgelser af OW Bunkers krak 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også