Panama Kanalens administration har fået godkendt forslaget til en ny prisstruktur og et loyalitetsprogram. Den nye struktur træder i kraft den 1. januar 2016.
Panamas kabinet har sagt endeligt god for et forslag fra Panama Kanalens administrator, der vil indføre nye priser for kanalen. Det oplyser Jorge L. Quijano (foto), administrator for kanalen, og siger i en meddelelse:
"Efter at have arbejdet tæt sammen med vores partnere i den maritime industri , er jeg glad for, at vi vil være i stand til at tilbyde en mere skræddersyet prisløsning til vores kunder. En, som anerkender forskellige behov og ønsker, men stadig værdsætter rutens pålidelighed," siger Jorge L. Quijano i en meddelelse.
Den nye struktur vil træde i kraft den 1. januar 2016 og vil betyde nye toldregler for de forskellige handelsskibe, der bruger kanalen, ud fra forskellige måleenheder. Prisen for tørlastskibe vil eksempelvis blive fastlagt ud fra dwt kapacitet og lasten i tons, mens LNG-skibe vil blive målt ud fra kubikmeter.
Og det er helt nødvendigt for kanalen at kunne introducere de nye priser, da kanalen de sidste par år har mistet tre procent af sin forretning. Med udvidelsen af kanalen, der har været genstand for en del virak med forsinkelser og opgør med konsortiet af entreprenører, vil kanalen kunne rumme containerskibe på op mod 14.000 teu. Udvidelsen regnes nu med at være endeligt færdig i april 2016.
Foto: Panama Kanalen
Udover den nye prisstruktur har kanalen også fået grønt lys til et nyt loyalitetsprogram, som Jorge L. Quijano forklarede ShippingWatch om i marts måned i år:
”Vi lancerer et loyalitetsprogram, der præmierer antallet af teu, der transporteres gennem kanalen. Det bliver afregnet i forhold til det konkrete skib og betyder, at jo flere containere et rederi sejler igennem kanalen, desto større bliver rabatten,” forklarede han.
Loyalitetsprogrammet er en del af strategien om at få det marked, man har tabt til Suez, igen og gerne hente nye kunder også. Målet med strategien er at hæve antallet af de store linjer, der benytter Panama fra Asien til det østlige USA, fra i dag ti til 17-18 stykker.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.