Fredagen inden det fem dage lange møde i IMO's miljøkomite (MEPC) valgte Japan at ratificere konventionen for ballastvand, der skal forhindre skibsfarten i at flytte invasive arter fra et vandmiljø til et andet. Et tema, der ifølge flere vil blive det helt store tema på mødet.
Det betyder, at 42 lande nu har ratificeret konventionen, og at andelen af den globale tonnage fylder 32,02 pct., skriver IMO på sin hjemmeside. Før konventionen kan træde endeligt i kraft, skal lande svarende til 35 pct. af tonnagen have ratificeret, mens mindst 30 lande skal have tilsluttet sig.
Ifølge Koji Sekimizu, generalsekretær for IMO, er Japans opbakning til konventionen en milepæl, der trækker en ikrafttrædelse betydeligt tættere på. Generalsekretæren håber, at det vil føre til flere ratifikationer, så konventionen kan træde i kraft hurtigst muligt, skriver IMO.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis
Netop ballastvand forventes at blive et af de helt store diskussionsemner i denne uge, hvor MEPC mødes. Om ballastvandkonventionen sagde formand for MEPC Arsenio Dominguez til ShippingWatch i sidste uge:
"Men jeg har på fornemmelsen, at hovedtemaet bliver ballastvand-konventionen. Særligt fordi industrien fortsætter med at udtrykke deres bekymring for den rette implementering af konventionen og teknologiens pålidelighed. Konventionen er meget tæt på at træde i kraft, og i slutningen af i år når vi sandsynligvis konventionens krav, hvilket betyder, at konventionen vil træde i kraft i slutningen af næste år og senest 2016. Så det er en af de sidste muligheder for komiteen til at udtrykke de bekymringer. Jeg forventer, at det vil blive omdrejningspunktet."
IMO skal fjerne tre skarpe sten næste uge
IMO: Redere skal have den fuel de betaler for
Desmi: Først gang i ballastvand i 2016
Redere i ny appel før IMO-møde om ballastvand