Kinesisk værftsgigant presset til restrukturering

Efter store tab presser myndighederne på for en restrukturering af Kinas største privatejede skibsværft, Rongsheng Heavy Industries Group, skriver Seatrade Global.
Sydkoreanske DSME (foto) er modsat Rongsheng i god stand og satser stort på offshore. | Foto: Thorbjørn Hansen
Sydkoreanske DSME (foto) er modsat Rongsheng i god stand og satser stort på offshore. | Foto: Thorbjørn Hansen
AF MAZ PLECHINGER

Rongsheng Heavy Industries Group ser ikke ud til at være herre over egen skæbne længere. I weekendens løb har kinesiske myndigheder ifølge Seatrade Global meddelt, at de er gået i gang med at finde en tredje aktør, der kan påbegynde en potentiel restrukturering, som involverer Rongsheng.

I august suspenderede Kinas største privatejede skibsværft selv handlen med sine aktier og gav udtryk for, at restrukturering var uundgåelig.

Værftsgiganten har igennem længere tid været plaget af katastrofale regnskaber. Efter et tab på 1,4 mia. USD i 2013 var Rongsheng tæt på at lukke, men meddelte i stedet, at man var fast besluttet på at vende skuden.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Men det lykkedes ingenlunde, og i første halvår af 2014 lød underskuddet på 498,1 mio. USD. Indikationen på de fortsat sløje tider kunne allerede i foråret aflæses af ordrebogen, der med 726 mio. USD var mere end en milliard lavere end forventet.

”Selskabet har aktuelt ikke nogle bekræftede detaljer om den potentielle restrukturering, der muligvis involverer en restrukturering af aktiver, forretninger, gæld og/eller egenkapital og muligvis involverer en udvanding af de af aktiverne, der kan henføres til koncernen (som muligvis og muligvis ikke har indflydelse på, hvorvidt Jiangsu Rongsheng Heavy Industry fortsætter med at være et datterselskab),” var ifølge Seatrade Global den mundrette meddelelse fra Rongsheng.

Væftsnedtur

Den formentlige restrukturering falder meget godt i tråd med de bulletiner, der er kommet fra de kinesiske myndigheder, efter at adskillige af landets mange værfter har haft problemer.

Sidste sommer sagde generalsekretær i China Association of National Shipbuilding Industry Wang Jinlian således, at op mod en tredjedel af landets 1600 værfter risikerer at gå konkurs Fra Rongsheng lyder det, at der vil opdateres med yderligere information, som den bliver tilgængelig, og at aktiehandlen fortsat vil være suspenderet.

Kina udpeger landets fremtidige skibsværfter  

Nyt stort milliardunderskud hos kinesisk værftsgigant 

Kinesisk værftsgigant ud med kæmpe minus  

Kinas shipping skal fragte flere kinesiske varer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også