Alfa Laval fyrer 90 i Aalborg

Alfa Laval flytter dele af selskabets produktion til fabrik i Kina for at komme tættere på kunderne i værftsindustrien. Flytningen koster 90 medarbejdere jobbet.
Foto: Alfa Laval
Foto: Alfa Laval

Klokken halv ti i morges blev medarbejderne hos leverandørvirksomheden Alfa Laval i Aalborg kaldt sammen til nyheden om, at omkring 90 af de 450 medarbejdere står til at miste deres job.

Ifølge direktør for Alfa Laval Aalborg, Søren Krarup, er medarbejderne fattede, selvom det naturligvis kommer som et chok, fortæller han til ShippingWatch.

 Alfa Laval byggede for flere år siden en fabrik i Kina for at komme tættere på værftsindustrien, og selskabet har løbende flyttet produktion fra Danmark til Asien.

"Den proces afslutter vi nu ved, at de sidste produkter bliver flyttet derud. I dag bliver en større og større del af verdens skibe bygget i Asien og specielt i Kina. Både hvad angår omkostninger og miljøbelastning giver det bedst mening at producere så tæt på kunderne som muligt, og derfor flyttes en del af produktionen af brændere og varmevekslere nu til Qingdao i Kina," siger han.

Det er den traditionelle produktion af brændere og varmeveksler, der bliver rykket til Kina. Løsninger, som anvendes i den maritime sektor, og dermed er kunderne især skibsværfter i Asien.

Ikke flere fyringer på tegnebrættet

Nu vil selskabet forhandle med medarbejderrepræsentanter, og der er ikke planer om flere afskedigelser, som det ser ud nu, understreger Søren Krarup og tilføjer:

"Shippingmarkeder er dynamisk, men vi har ikke yderligere ting i skøbeskeen. Vi investerer i Aalborg og har gjort det henover det sidste stykke tid. Bl.a. i vores test- og træningscenter og i et nyt domicil for medarbejderne. Så vi har signaleret, at vi er her for at blive."

Fremover er det især miljøløsninger til shipping, som skal trække væksten hos Alfa Laval Aalborg, hvor skibsindustrien er i gang med at tilpasse sig ny lovgivninger, der strammer kravene til udledning af eksempelvis svovl fra januar 2015, mens udledning af NOx og ballastvand er de næste i rækken. For Marine- og Diesel-divisionen voksede energi- og miljøapplikationer fra 3 pct. af omsætningen i 2010 til ca. 18 pct. af omsætningen i 2012 hos leverandøren:

"Det er både energi og miljøteknologi, der driver den strukturelle efterspørgselsfremgang ud over skibsbygning," siger Søren Krarup og peger på, at hovedmarkedet de næste år vil være retrofit af europæiske skibe.

Alfa Lavals shippingdivision vokser på nye ordrer

Wärtsilä-fyringer går uden om Danmark

Så mange skibe har fået en scrubber

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også