Langsomme skibe slider på MAN Diesel & Turbo
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4927261.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Thomas%2520S.%2520Knudsen%2520MAN.jpg)
Slowsteaming har været et godt værktøj for rederne under krisen, men gør ondt andre steder i industrien. Hos MAN Diesel & Turbo har man konkret kunne se tendensen på bundlinjen, hvor selskabets indtjening i divisionen Engines & Marine Systems gik fra 2,4 mia. kr. i 2012 til ca. en mia. kroner i 2013, skriver Børsen.
"Nye containerskibe bliver udviklet med relativt mindre motorkraft, fordi de skal sejle langsommere for at spare brændstof. Det påvirker naturligvis vores forretning. Samtidig får skibene ikke brug for helt så mange reservedele gennem deres levetid, når de sejler med nedsat hastighed," siger Thomas S. Knudsen, direktør for de danske aktiviteter til avisen.
Engines & Marine Systems rummer også andre aktiviteter end de danske, men selskabet ønsker ifølge Børsen ikke at udlevere mere specifikke nøgletal.
MAN Diesel: Det tager år at vende markedet til gas
Thomas S. Knudsen kalder det for en ny udvikling, at skibsværfter bestiller motorer med mindre effekt, mens et lavt niveau af nybygninger heller ikke kan undgå at påvirke bundlinjen. Og det er sandsynligvis en virkelighed, som motorleverandøren bliver nødt til at tilpasse sig, mener Bo Cerup-Simonsen, chef for Maersk Maritime Techonology og peger på, at skibenes fart efter al sandsynlighed ikke vil blive sat op igen i fremtiden.
Slowsteaming har mindsket problem med overkapacitet
MAN Diesel & Turbo: Retrofit-efterspørgsel boomer
Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt
Relaterede artikler
MAN Diesel: Det tager år at vende markedet til gas
For abonnenter
Slowsteaming har mindsket problem med overkapacitet
For abonnenter
MAN Diesel & Turbo: Retrofit-efterspørgsel boomer
For abonnenter