Svært år i vente for kinesisk ophugning

Faldende ophugningspriser i Kina, der som et de få lande i Asien er kendt for en mere anstændig ophugning, vil udfordre industrien det kommende år.
Foto: IMO
Foto: IMO

Lavere priser er bare en af de faktorer, der det kommende år vil udfordre Kinas ophugningsindustri, der risikerer store tab i 2014. Også regeringens planer om at begrænse stålproduktionen, lavere efterspørgsel på skrot og høje priser på skibe, der skal ophugges, påvirker også industrien, siger den kinesiske organisation for genbrug af skibe til Platts, skriver Seatrade Global.

Ifølge organisationen har medlemmerne i dag omkring 500.000 ton skrot, der i slutningen af 2013 ikke var blevet solgt, hvilket understreger, at efterspørgslen er underdrejet.

IMO: Vi mister autoritet uden ophugningsregler  

Samtidig er Kina begyndt at stramme miljøkravene til ophugningsfaciliteterne, hvoraf de fleste sammenlignet med andre ophugningslande som Bangladesh, Pakistan og Indien, dog er kendt som mere lydige i forhold til netop miljø og arbejdsforhold. Men de nye krav øger omkostningerne for de kinesiske ophuggere og gør dem mindre konkurrencedygtige, lyder det.

Organisationens advarsel kommer ikke længe efter, at den kinesiske regering i 2013 lancerede en plan, der skal hjælpe den trængte værftindustri, som i den grad er præget af overkapacitet. Regeringen har besluttet at øge støtten til ophugning af kinesisk-indregistrerede skibe med 50 pct. til 247 USD pr. gt. Et tilbud, der gælder for 2013 frem til 2015. Halvdelen gives efter end ophugning, mens resten bliver udbetalt, når rederiet har bestilt nye skibe.

Bangladesh lukker ulovlig ophugning for første gang 

NGO: Grækere og tyskere fører an i strandophugning 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også