Kinesisk skibsindustri må spænde livremmen ind
Flere industrisektorer i Kina har i mange år døjet med overkapacitet, hvilket har været med til at føre til en stigende gældssætning inden for bl.a. stål- og skibsindustrien.
Men nu skal det være slut, skriver Reuters ifølge Hellenic Shipping News.
Skibsindustrien må i stil med andre forgældede sektorer indstille sig på at kunne låne færre penge af de kinesiske banker i de kommende år.
Bankerne begyndte allerede at skære i deres udlån til de hårdt ramte sektorer i slutningen af 2013. Det kinesiske styre har i 10 år forsøgt at dæmme op for overkapacitet i bl.a. skibs-, cement- og stålindustrien uden held.
Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt
Nu synes Kina dog parat til at ville gøre alvor af deres udmeldinger om at omstrukturere den kinesiske økonomi, så Kina igen kan få gang i væksten. Det skal bl.a. ske ved at styrke det hjemlige forbrug.
De industrier, der ikke længere er konkurrencedygtige, må derfor tvinges til at lukke. Desuden er Kina begyndt at stille store krav om forurening, hvilket er noget, der også rammer skibsindustrien.
Flere stålværfter har ifølge Reuters fået besked på, at deres kreditgrænse vil blive skåret med 20 procent i 2014.
Cosco ser dystert på shippingbranchens fremtid
Relaterede artikler
Bimco: Kinas vækstambition godt nyt for shipping
For abonnenter