ShippingWatch

Bunkerbranchen presses af redernes mindre forbrug

Mere effektive skibe lægger pres på leverandørerne af brændstof til skibe. Flere mindre aktører bliver opkøbt af de store, og branchen er i gang med en konsolidering, siger OW Bunker.

I løbet af 2013 lykkedes det Maersk Line at skære 1,4 mia. USD af forbruget til brændstof, hvilket blev bemærket i branchen. Og måske særligt hos leverandørerne af bunkers, der med de mere effektive skibe og dermed mindre forbrug er pressede. Det fortæller direktør for OW Bunker Jim Pedersen til Børsen:

"Der er ingen tvivl om, at rederiernes enorme fokus på brændstofbesparelser har stor betydning for branchen og er en af hovedårsagerne til den igangværende konsolidering. Mange mindre bunkerleverandører er allerede blevet købt op af større aktører," siger han til avisen.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage - gratis!

Samme budskab kommer fra Bunker Holding, der ligger i Middelfart og er global konkurrent til OW Bunker. Ingen af de to store spillere føler sig dog indtil videre presset af udviklingen, da de har mulighed for at lave forretning i de områder, hvor der er efterspørgsel ved at flytte aktiviteterne. For OW Bunker drejer det sig eksempelvis om Asien, hvor 35 pct. af aktiviteterne er.

OW Bunker: LNG udgør kun 5 procent i 2020

Maersk Line er i topklassen, når det kommer til at minimere udgifterne til brændstof, hvilket SeaIntels direktør og partner Lars Jensen også hæftede sig ved efter regnskabet for 2013. Ud af de 1,4 mia. USD, som rederiet har sparet på omkostningerne til brændstof, skyldes de 600 mio. USD ifølge rederiet selv faldende priser.

"De har holdt deres kapacitet og alligevel skåret 800 mio. USD af brændstofudgifterne. Det vidner om, hvor gode de har været til at øge effektiviteten i forhold til, hvordan de opererer et netværk," sagde Lars Jensen til ShippingWatch.

Russisk bunkerselskab har flere muligheder i pipelinen

Brændstof i miljøzoner bliver 50 procent dyrere

Forsiden lige nu

Janholt styrer mod overskud i Pioneer efter turbulent år

Tørlastrederiet Pioneer Marine, der i september hentede den tidligere topchef i J. Lauritzen, Torben Janholt, ind som CEO, endte fjerde kvartal med et overskud. Et turbulent 2017, hvor hele ledelsen blev skiftet ud, skal afløses af plus for hele 2018, siger Janholt til ShippingWatch.

Teekay Tankers venter rateopsving frem mod 2019

Det canadiske tankrederi fik et mindre underskud i både fjerde kvartal og hele året i et marked, hvor bl.a. en lavere olieproduktion fra Opecs side førte til lavere rater end normalt. Skrotning kan føre til stærkere rater hen mod slutningen af året, siger CEO.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere