Bunkerbranchen presses af redernes mindre forbrug
I løbet af 2013 lykkedes det Maersk Line at skære 1,4 mia. USD af forbruget til brændstof, hvilket blev bemærket i branchen. Og måske særligt hos leverandørerne af bunkers, der med de mere effektive skibe og dermed mindre forbrug er pressede. Det fortæller direktør for OW Bunker Jim Pedersen til Børsen:
"Der er ingen tvivl om, at rederiernes enorme fokus på brændstofbesparelser har stor betydning for branchen og er en af hovedårsagerne til den igangværende konsolidering. Mange mindre bunkerleverandører er allerede blevet købt op af større aktører," siger han til avisen.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage - gratis!
Samme budskab kommer fra Bunker Holding, der ligger i Middelfart og er global konkurrent til OW Bunker. Ingen af de to store spillere føler sig dog indtil videre presset af udviklingen, da de har mulighed for at lave forretning i de områder, hvor der er efterspørgsel ved at flytte aktiviteterne. For OW Bunker drejer det sig eksempelvis om Asien, hvor 35 pct. af aktiviteterne er.
OW Bunker: LNG udgør kun 5 procent i 2020
Maersk Line er i topklassen, når det kommer til at minimere udgifterne til brændstof, hvilket SeaIntels direktør og partner Lars Jensen også hæftede sig ved efter regnskabet for 2013. Ud af de 1,4 mia. USD, som rederiet har sparet på omkostningerne til brændstof, skyldes de 600 mio. USD ifølge rederiet selv faldende priser.
"De har holdt deres kapacitet og alligevel skåret 800 mio. USD af brændstofudgifterne. Det vidner om, hvor gode de har været til at øge effektiviteten i forhold til, hvordan de opererer et netværk," sagde Lars Jensen til ShippingWatch.
Relaterede artikler
OW Bunker: LNG udgør kun 5 procent i 2020
For abonnenter
Russisk bunkerselskab har flere muligheder i pipelinen
For abonnenter
Brændstof i miljøzoner bliver 50 procent dyrere
For abonnenter