Wärtsilä-CEO: Manglende vækst krævede fyringer

Selvom Wärtsiläs resultat for 2013 ikke skreg mod himlen, vil selskabet fyre 1.000 medarbejdere globalt. Når væksten udebliver, må man se indad, siger CEO Björn Rosengren, der bekræfter Rolls-Royce henvendelse.
Foto: Björn Rosengren
Foto: Björn Rosengren

Snarest muligt vil den finske motorproducent Wärstilä begynde forhandlingerne, der skal skære godt 1.000 medarbejdere fra selskabets stab globalt. Sådan lød meldingen fra CEO og president i Wärtsilä Björn Rosenberg på en telekonference efter offentliggørelsen af regnskabet for 2013.

"Og så tager vi det derfra. Det er for tidligt at sige noget mere specifikt om det, men det vil ske i løbet af året," sagde han.

Siden Björn Rosenberg for godt to et halvt år tilbage blev CEO, har han ment, at omkostningsstrukturen i selskabet var alt for høj, understregede han. Og når væksten ikke bliver som forventet, og nogle markeder stadig er præget af usikkerhed, må man se indad. Og det har Wärstilä valgt at gøre:

"Der er to måder at forbedre virksomheden på, enten vokser man og absorberer den omkostningsstruktur, der er, og hvis man ikke vokser, så skal den omkostning reduceres. I løbet af noget tid har vi identificeret aktiviteter, som er mindre værdiskabende for kunderne, eller hvor vi overlapper. Vi har ikke formået at vækste virksomheden dette år, derfor justerer vi vores omkostningsstruktur, så vi sikrer, at organisationen er effektiv. Det bliver vi nødt til for at være konkurrencedygtige i fremtiden," sagde Björn Rosenberg.

"Vi har været profitfokuserede i løbet af en periode, hvilket har betalt sig, og nu har vi behov for vækst."

Wärtsilä har allerede annonceret, at 200 medarbejdere skal findes i den finske organisation, men hvor resten skal findes, er endnu ikke offentliggjort. Hos Wärtsilä Danmark, der i løbet af de seneste år har halveret antallet af medarbejdere, kan man indtil videre ikke kommentere på, hvorvidt det kommer til at påvirke den danske organisation eller ej.

Forventer opkøb

Det er nu ikke, fordi regnskabet for 2013 fra selskabet er katastrofalt. Nettoomsætningen faldt med en pct. til 4,6 mia. euro mod 4,7 mia. euro i 2012, mens driftsresultatet (EBITA) landede på det samme som året forinden på 552 mio. euro. På grund af et fokus på omkostningerne formåede Wärtsilä at levere nogenlunde samme resultat, selvom omsætningen faldt, og et stærkt fjerde kvartal fik den operationelle rentabilitet op på 11,2 procent. Også selskabets cashflow steg til 578 mio. euro mod 153 mio. euro i 2012. Og det skal bruges til fremtidige investeringer, understregede Björn Rosenberg.

Wärtsilä skærer 1000 stillinger væk 

"Vi skal bruge det til at investere i fremtiden. Vi skal sikre, at vi fortsat kan foretage opkøb, og vi har identificeret en række virksomheder, som vi er interesserede i. Både i ship power og inden for servicevirksomheden. Så vi vil forhåbentlig se nogle resultater på den side i år, så vi kan forberede os på fremtiden."

Selv var Wärtsilä for nogle måneder siden i medierne på grund af et opkøbsbud fra britiske Rolls-Royces, hvilket Rosenberg bekræftede.

"Det er korrekt, at vi fik en henvendelse fra Rolls-Royces sidste år med et bud, som vores bestyrelse så på, og at der ingen diskussioner er på nuværende tidspunkt," sagde han og fortsatte:

"Det er ikke usædvanligt, da Wärtsilä er et attraktivt selskab, og der er ofte rygter i markedet om selskaber, som er interessede i at opkøbe Wärstilä. Men vores ejerstruktur forhindrer enhver fjendtlig overtagelse af selskabet. Det er alt, vi kan sige i øjeblikket."

Miljøsatsning i gang

Inden for marinesektoren har Wärtsilä som Alfa Laval flere produkter inden for miljøteknologi. Og her forventer man en øget aktivitet i 2014. Indtil videre har selskabet fået 11 ordrer på scubbere, der renser skibenes røg for svovl, mod 16 i sidste kvartal, og selvom markedet ikke har haft den forventede hastighed, skal det nok komme nu. Flere redere er i gang med at beslutte sig for en løsning i forbindelse med de kommende svovlkrav.

Også på ballastvandssiden er der positive forventninger. Den manglende ikrafttræden af IMO's konvention har indtil nu forhindret et boom, men ligegyldigt hvad vil den amerikanske kystvagt iværksætte reguleringen fra 2015, siger Björn Rosenberg:

"Vi forventer, at dette år bliver signifikant bedre end sidste år. Vi nærmer os 2015, hvor regulering vil træde i kraft."

Wärtsilä: Bedre udsigter for shipping  

Wärtsilä lander vigtig IMO-godkendelse  

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også