Ny miljøeffektiv motor fra Wärtsilä
![Foto: Wärtsilä](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6231761.ece/ALTERNATES/schema-16_9/585713.jpg)
Miljøkrav bliver strammere og brændstoffet bliver dyrere. Wärtsilä vil med ny to-takts motor og dual fuel-teknologi gøre det mere attraktivt at tænke i gas fra start.
Den nye motormodel kan drives under meget lavt tryk, og ifølge producenten kan systemet, der kan køre under 10 bar, spare ejerne for Capex-udgifter på op til 15-20 pct. Med til regnestykket hører, at man med den nye motor installeret samt brugen af LNG ikke udleder samme mængde udstødning, som skal renses i et dyrt røgrensningsanlæg, for at imødekomme de stadigt strengere miljøkrav. På gassiden opfylder den nye model IMO Tier III, mens den på flydende brændstof kan sejle under Tier II-kravene.
Derudover fremhæver Wärtsilä også, at driftsomkostningerne ved brug af den nye motor-model kan holdes på et minimum, og at man ikke behøver at skifte over til brug af diesel ved lave belastninger af motoren, som det er tilfældet i mange af de nuværende maskiner.
"Når vi beskriver det som en game changer i udviklingen inden for handelsflåden, så er det ingen overdrivelse, da de mange fordele ved at bruge gas og LNG som primærbrændstof, nu for første gang kan spredes ud til brug i næsten alle skibstyper. [...] Med tilpasningen af lavtryks dual-fuel-teknologien til 2-taktsmotorer, bringer Wärtsilä de gennemprøvede fordele, det har vist sig at være i 4-takts medium-speed DF motor-markedet, videre ud til 2-takts low speed-motor kunderne, " siger Martin Wernli, der er Vice President i Wärtsilä Ship Power i en pressemeddelelse.
Den nye række af mototer, der har fået modelnavnet Wärtsilä RT-flex50DF, kommer på markedet i løbet af tredje kvartal 2014, skriver Wärtsilä.
Wärtsilä klar med næste generations bovpropeller