Monjasa fanget midt i bunkerstrid

Det svenske bunkerselskab Stena Oil beskylder myndighederne på vestafrikansk ø for illegalt at have forsøgt at sælge beslaglagt bunkerolie til det danske Monjasa, som nu er blevet en brik i sagen mellem de to parter.

Stena Oil, et svensk-ejet bunkerselskab, er langt fra tilfreds med udviklingen i en speget sag fra bunkermarkedet ved den vestafrikanske kyst. Ved øen São Tomé ud for Gabon har selskabet anklaget de lokale myndigheder for at stå bag forsøg på at sælge beslaglagt bunker til bunkerselskabet Monjasa. Dermed er det danske selskab uforvarende blevet del af den disput, som er opstået imellem østaten og det svenske selskab.

Sagen handler om den beslaglagte bunkerolie til en værdi af 7,5 mio. USD., som befinder sig på et af to skibe chartret af Stena Oil. Skibet, Duzgit Integrity, blev tilbage i marts tilbageholdt af det lokale politi og anklaget for at være involveret i smugleri og ulovlig indtrængen i de territoriale farvande ved øen. Herefter blev de to kaptajner fængslet og det svenske selskab blev tildelt en bøde på 6,4 mio. USD, skriver Bunkerworld. De to kaptajner er siden blevet løsladt.

I sidste uge fik det andet skib lov at sejle igen, men Duzgit Integrity og lasten ombord bliver stadig tilbageholdt af myndighederne. Senest har udviklingen taget en dramatisk drejning, da bevæbnede soldater ifølge Stena Oil har bordet skibet og efterfølgende gennet besætningen ned i deres kahytter.

Herefter forsøgte myndighederne ifølge Stena Oil at overføre bunkerolie fra Duzgit Integrity til det Monjasa-chartrede skib Anuket Emerald. Ejeren af Anuket Emerald nægtede dog at tage imod den planlagte mængde bunkerolie, da han ikke kunne få de rigtige certifikater at se, og han heller ikke kunne få lov at tale med skibets kaptajn om procedurerne for overførslen.

Monjasa fanget i midten

Jan Jacobsen, der er CEO i Monjasa bekræfter overfor ShippingWatch, at selskabets chartrede skib har været en del af disputten ved den afrikanske vestkyst, efter at selskabet for nogle uger siden bød på den beslaglagte bunkerolie.

"Vi fik et tilbud om at byde ind på den beslaglagte last og tog, da det jo ikke er en normal procedure, juridisk assistance ind, så vi sikrede os, at vi ikke gjorde noget forkert," fortæller Jan Jacobsen.

Monjasa fik handlen på bunkerolien, men ifølge Jan Jacobsen kunne det lige så vel være en anden aftager af den konfiskerede olie, som var havnet i den lidt prekære situation. Ifølge ham involverer sagen slet ikke Monjasa.

”Det er en sag mellem staten Sao Tomé & Principe og selskabet Stena Oil. Monjasa er blevet forelagt fuld dokumentation for, at Sao Tomé & Principes har ret til at sælge den beslaglagte olie, og vi anser derfor ikke handlen for at være ulovlig,” siger Jan Jacobsen til ShippingWatch.

Omkring hændelsesforløbet, der har involveret Monjasa, forklarer Jan Jacobsen, at der ikke på noget tidspunkt har været tvivl i forhold til de lokale myndigheder. Samtidig har Monjasa ikke dokumentation fra Stena Oil, som kan så tvivl om lovligheden af den planlagte oliehandel.

Årsagen til at Anuket Emerald ikke som planlagt fik overført bunkerolien fra Stena Oil-skibet er ifølge den danske CEO, at der opstod misforståelser i forbindelse med handlen. I løbet af den næste uge eller to vil man igen forsøge at få den handlede olie over på det Monjasa-chartrede skib.

Bunkersnyd fører til obligatorisk kontrol

Dansk bunkerselskab kæmper med oliefusk 

OW Bunker: Fremtidens bunkermarked er et kludetæppe

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også