Analytiker: Vækst i ordrer på øko-skibe

Bestillingerne på store øko-skibe vil fortsætte uafhængigt af op- og nedture i det generelle skibsbyggeri. Byggeriet af skibe som Triple-E har sat gang i øko-bølgen, vurderer koreansk analytiker.
Foto: Eric Jakobsson
Foto: Eric Jakobsson

Bestillingerne på Maersk Lines Triple-E-skibe i 2011 satte skub i en stribe af bestillinger på store øko-skibe. Triple-E-skibene bygges på Daewoo Shipbuilindg & Marine Engineering i Korea, og store bestillinger er også indløbet til konkurrenten Samsung.

I januar leverede Samsung to ud af 10 bestilte øko-skibe til OOCL og blev dermed den første leverandør af meget store øko-skibe, skriver Asiasis.

Park Mu-Hyun, der er analytiker hos E*Trade Securities i Korea, forventer, at antallet af nye bestillinger vil gå i vejret i takt med, at de første leveringer er indløbet. Formentlig vil de forventede bestillinger på megaskibe til UASC også blive lagt i Korea. Han vurderer samtidig, at øko-skibsordrerne vil gå til koreanske værfter og dermed øge afstanden til de kinesiske værfter, der ikke ligger lige så højt på bestillingsranglisten som Korea.

Fordi de stigende miljøkrav presser på for en hurtigere indførsel af skibe med lavt CO2-forbrug, vil øko-skibene blive endnu mere populære, selvom det ikke vrimler med bestillinger til ordrebøgerne, vurderer Park, skriver Asiasis.

Analytiker: Arabere vil matche Maersks Triple-E

Forventning om flere Scorpio-bestillinger

Grontmij: Stor interesse for nye skibsdesign 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også