Kinas fire største værfter i krise
Kinas værfter lider. Ifølge China Association of National Shipibuilding Industry (CANSI) er fire af de fem største værfter i Kina løbet ind i nedgang i indtægten på mere end 65 pct. i årets første tre kvartaler i gennemsnit sammenlignet med året før. Det drejer sig om værfterne China State Shipbuilding Corporation (CSSC), der er en sammenslutning af værfter, Guangzhou Shipyard International (GSI), Rongsheng Heavy Industries og Sainty Marine. Kun China Shipbuilding Industry Co (CSIC) har klaret sig uden indtægtsnedgang, skriver Asiasis.
Resultat efter skat faldt med hele 70,3 pct. i CSSC, i GSI lå faldet på 89,4 pct., og i Sainty Marine på 65,14 pct. For Rongsheng forblev indtjeningen nogenlunde på samme niveau som året før men med en omsætningsnedgang. CSIC har holdt en svag vækst i omsætningen, men resultatet før skat i de første ni måneder af året faldt med 20,3 pct. i forhold til året før.
Ifølge Asiasis skyldes den lille stigning i omsætning for CSIC, at værftet har formået at få foden inden for i nyere segmenter som krigsskibe, offshore og energi og dermed har kunnet begrænse tabene i det traditionelle shippingsegment.
Kinas værfter kæmper med Sydkoreas om at være verdens mest efterspurgte leverandør til verdensflåden. De seneste år har Sydkorea indtaget førerpositionen, og de nye tal fra Kina tyder på, at Kina igen bliver nummer to.
Relaterede artikler
Hyundai vil presse prisen på nybygninger
For abonnenter
Sydkoreas skibsværfter vinder på kvaliteten
For abonnenter