En del af Watch Medier

ShippingWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
28.06.2012kl. 07.32

Ultraharsh olieboringer stiller nye krav til danske ABB

Den danske del af det internationale konglomerat, ABB, arbejder stadig for de mange rederier i den danske maritime klynge, men olie- og gassektoren begynder at fylde mere og dermed også kravene til produkter.
af TOMAS KRISTIANSEN

Den danske del af ABB, en af verdens største producenter inden for energi og automation, står med samme udfordring som mange andre underleverandører i den danske maritime klynge: Den norske offshore trækker en stadig større del af omsætningen, men samtidig er der så meget run på, at man begynder at kunne mærke manglen på ingeniører hos ABBs afdelinger i Esbjerg og Odense.

"Vores marine- og offshoreforretning startede i Odense af den simple grund, at Lindø-værftet blev etableret her. I dag har vi stadig mange danske rederier som kunder, men olie- og gassektoren fylder mest i dag," siger direktør Carsten Sørensen, ABB, til ShippingWatch.

Fulgt med udvikling

ABB kommer oftere tidligere ind i arbejdet med at udstyre skibe med det rigtige elektroniske udstyr som fremdriftssystemer, generatorer eller el- og kontrolsystemer, end dengang værfterne lå i Danmark. I dag er rollen mere at være med i udviklingsprocessen, når rederierne designer nye skibe.

Offshoreafdelingen hos ABB i Danmark startede i forbindelse med en udbygning af Dan-feltet  i 1985, og på den måde har ABB fulgt efter udviklingen af den maritime sektor.

"I dag har olie- og gassektoren helt klart overhalet rederi-delen i Danmark. Vi får rigtig meget arbejde på både at opgradere eksisterende installationer og på helt nye installationer. Et af de næste store projekter i den danske sektor er Dongs Hejre-felt, som vi naturligvis håber at kunne blive leverandør til. Et af vores store igangværende projekter er "Goliat", verdens mest avancerede FPSO, som er ejet af det italienske ENI, og som bygges på et Hundai-værft i Korea. Her leverer vi alt i el, automation, instrumenter og telekommunikation," siger Carsten Sørensen.

Ultraharsh

ABB har ikke længere produktion i form af fabrikker i Danmark, det er alene service, projekter og rådgivning, der holder gang i de to afdelinger. Omsætningen ligger på "et tre-cifret millionbeløb".

"Tendensen inden for offshore er, at alt bliver harsh eller ultraharsh og deeper. Det stiller store krav til vores installationer, som skal være mere driftssikre under de barske forhold. Bl.a. skal flere installationer kunne styres og serviceres fra land, så man til enhver tid kan koble den rigtige ekspert på, hvis der er brug for det, uanset hvor vedkommende befinder sig i verden. Hos nogle operatører operere de ansatte  hele anlægget fra landsiden," siger Carsten Sørensen.

Flere ansatte

ABB’s offshore og marine afdelinger forventer ansætte at ansætte mere end ti nye ingeniører i sidste halvdel af 2012 og kan allerede mærke, hvordan der er bud efter ingeniørerne. ABB forsøger derfor via et samarbejde med bl.a. Ingeniørskolen i Odense at sikre sig de kandidater, der er behov for. Manglen på ingeniører kan dog ikke skræmme ABB væk fra branchen.

"Vi er i Danmark, fordi vores kunder er her. Det handler om rederierne og det handler om Nordsøen. Derfor håber jeg også, at politikerne kan se det aktiv, der er i Nordsøen, og hvad det betyder som driver af den maritime sektor," siger Carsten Sørensen.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Clodagh Kilcoyne/Reuters/Ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel

I samarbejde med den tyske startup Cozero vi Maersk udvikle værktøjer til at opgøre CO2-udslippet fra international pakkeomdeling.
  • Maersk gennemfører opkøb af hollandsk logistikselskab
  • Medie: Maersk tæt på at købe logistikselskab i milliardhandel

For abonnenter

Foto: Exxon Mobil
Offshore

Ny rekord: Olieselskab tjente trecifret milliardbeløb i 2022

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

For abonnenter

Foto: Wärstilä
Leverandører

Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland

For abonnenter

Foto: Wilson Asa
Rederier

Wilson forventer stærkere år trods flere skibe og udgifter

For abonnenter

Photo: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

For abonnenter

Læs også

Foto: Wärstilä
Leverandører

Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland

Ordrebogen og efterspørgslen efter maritime ydelser var stabil sidste år, men alligevel måtte Wärtsilä inkassere tab på at lukke ned i Rusland og neddrosle produktionen i Italien. 

For abonnenter

Foto: CMB
Leverandører

Schweizisk-belgisk duo vil udvikle ammoniak-motor til tørlastskibe

Den belgiske Saverys-familie vil via selskabet CMB.TECH udvikle en skibsmotor til ammoniak i samarbejde med schweiziske WinGD. Motoren skal bruges i ti kinesisk-byggede tørlastskibe.

For abonnenter

Foto: Pr-foto Essberger Tankers
Tank

Europas lagre er blevet fyldt med diesel forud for embargo mod Rusland

Forhøjet import af russisk diesel og olieprodukter i januar vidner om flittig lageropbygning forud for EU-embargo den 5. februar, vurderer mæglerfirma.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Ny rekord: Olieselskab tjente trecifret milliardbeløb i 2022 – 15.07
  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 13.58
  • Wilson forventer stærkere år trods flere skibe og udgifter – 13.30
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår – 11.55
  • Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center – 11.25
  • Hollandsk gasleverandør køber to tankere til flydende naturgas – 11.09
  • Schweizisk-belgisk duo vil udvikle ammoniak-motor til tørlastskibe – 10.38
  • Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland – 09.35
  • Oliepriserne falder med forventede rentestigninger – 09.10
  • ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct. – 08.18
  • Hapag-Lloyd tjente milliarder trods fald mod slutningen af året – 07.56
  • Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån – 07.48
  • Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet – 30. jan.
  • Boskalis skal hjælpe østat med at klimasikre stort projekt – 30. jan.
  • Total Energies undersøges for greenwashing – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Fleet Manager

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Scrum Master with a practical approach

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Fleet Manager

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge