ShippingWatch

Ultraharsh olieboringer stiller nye krav til danske ABB

Den danske del af det internationale konglomerat, ABB, arbejder stadig for de mange rederier i den danske maritime klynge, men olie- og gassektoren begynder at fylde mere og dermed også kravene til produkter.

Den danske del af ABB, en af verdens største producenter inden for energi og automation, står med samme udfordring som mange andre underleverandører i den danske maritime klynge: Den norske offshore trækker en stadig større del af omsætningen, men samtidig er der så meget run på, at man begynder at kunne mærke manglen på ingeniører hos ABBs afdelinger i Esbjerg og Odense.

"Vores marine- og offshoreforretning startede i Odense af den simple grund, at Lindø-værftet blev etableret her. I dag har vi stadig mange danske rederier som kunder, men olie- og gassektoren fylder mest i dag," siger direktør Carsten Sørensen, ABB, til ShippingWatch.

Fulgt med udvikling

ABB kommer oftere tidligere ind i arbejdet med at udstyre skibe med det rigtige elektroniske udstyr som fremdriftssystemer, generatorer eller el- og kontrolsystemer, end dengang værfterne lå i Danmark. I dag er rollen mere at være med i udviklingsprocessen, når rederierne designer nye skibe.

Offshoreafdelingen hos ABB i Danmark startede i forbindelse med en udbygning af Dan-feltet  i 1985, og på den måde har ABB fulgt efter udviklingen af den maritime sektor.

"I dag har olie- og gassektoren helt klart overhalet rederi-delen i Danmark. Vi får rigtig meget arbejde på både at opgradere eksisterende installationer og på helt nye installationer. Et af de næste store projekter i den danske sektor er Dongs Hejre-felt, som vi naturligvis håber at kunne blive leverandør til. Et af vores store igangværende projekter er "Goliat", verdens mest avancerede FPSO, som er ejet af det italienske ENI, og som bygges på et Hundai-værft i Korea. Her leverer vi alt i el, automation, instrumenter og telekommunikation," siger Carsten Sørensen.

Ultraharsh

ABB har ikke længere produktion i form af fabrikker i Danmark, det er alene service, projekter og rådgivning, der holder gang i de to afdelinger. Omsætningen ligger på "et tre-cifret millionbeløb".

"Tendensen inden for offshore er, at alt bliver harsh eller ultraharsh og deeper. Det stiller store krav til vores installationer, som skal være mere driftssikre under de barske forhold. Bl.a. skal flere installationer kunne styres og serviceres fra land, så man til enhver tid kan koble den rigtige ekspert på, hvis der er brug for det, uanset hvor vedkommende befinder sig i verden. Hos nogle operatører operere de ansatte  hele anlægget fra landsiden," siger Carsten Sørensen.

Flere ansatte

ABB’s offshore og marine afdelinger forventer ansætte at ansætte mere end ti nye ingeniører i sidste halvdel af 2012 og kan allerede mærke, hvordan der er bud efter ingeniørerne. ABB forsøger derfor via et samarbejde med bl.a. Ingeniørskolen i Odense at sikre sig de kandidater, der er behov for. Manglen på ingeniører kan dog ikke skræmme ABB væk fra branchen.

"Vi er i Danmark, fordi vores kunder er her. Det handler om rederierne og det handler om Nordsøen. Derfor håber jeg også, at politikerne kan se det aktiv, der er i Nordsøen, og hvad det betyder som driver af den maritime sektor," siger Carsten Sørensen.

 

Mere fra ShippingWatch

To flydende gasterminaler rykker til Europa

Europa kan se frem til at modtage to flydende faciliteter til import af LNG i de kommende måneder for at erstatte gas fra Rusland. Blandt andet vil Golar LNG omdanne et LNG-tankskib til en terminal.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs