Damco: Maersk Line er kunde som alle andre

Det gavner ikke nogen at have et for familiært forhold til andre datterselskaber i en gruppe. Derfor har Damco gennem de sidste år professionaliseret forholdet til Maersk Line og adskilt sit brand fra A.P. Møller-Mærsk.

"Virksomheder skal arbejde sammen, fordi det giver forretningsmæssig mening, ikke fordi de har fælles aktionær." Det er grundsætningen i forholdet mellem A.P. Møller-Mærsks speditions- og logistikdivision, Damco, og Maersk Line. Det har skabt øget værdi for begge selskaber gennem de sidste fire til fem år, siger adm. direktør i Damco, Rolf Habben Jansen i et interview med ShippingWatch.

"Sidste gang vi lavede en kvartalsmæssig gennemgang med Maersk Line omkring fremgangen i vores forhold, signalerede de tydeligt, at de får langt mere værdi ud af forholdet til Damco, end de gjorde for fire-fem år siden. Og det kan vi også nikke genkendende til fra vores side. Det er drevet af, at vi gør ting, fordi de giver forretningsmæssig mening og ikke på grund af et godt personligt forhold," siger Rolf Habben Jansen.

I den periode er forholdet mellem de to selskaber i A.P. Møller-Mærsk gruppen blevet mere professionelt og struktureret, og det mener Rolf Habben Jansen har været sundt for alle involverede.

"Vores forhold til dem er sammenligneligt med deres forhold til nogle af vores store konkurrenter og vice versa. Det er måden, de behandler os på, og det er måden, vi helst vil behandle dem på," siger Rolf Habben Jansen.

Navneskift sparer mange halve timer

Maersk Logistics og Damco blev i 2009 samlet under navnet Damco. Det har gjort mange ting nemmere, mener Rolf Habben Jansen.

"Med Maersk Logistics ville mange af vores nye kunder spørge os om forskellen mellem Maersk Logistics og Maersk Line. Det betød, at ved hver ny kunde vi mødte, tabte vi den første halve time på at forklare det, hvilket vores kolleger i Kuehne + Nagel eller DHL ikke behøvede," siger Rolf Habben Jansen.

Han mener at ændringen kan aflæses i det faktum, at Damco indgik flere nye forretninger i 2011 end nogensinde før, og at kundetilfredsheden ligger på det højeste niveau nogensinde. Han mener, at den nuværende situation hvor Damco har sit eget navn, men stadig er en del af A.P. Møller-Mærsk gruppen, giver det bedste af begge muligheder.

"På den ene side kan vi nyde godt af A.P. Møller-Mærsk gruppens gode ry, og vi har adgang til mange kunder og resurser, som nogle af vores konkurrenter på den samme størrelse ikke har. På den anden side kan vi ved at bruge Damco-navnet tydeligt skelne mellem hvad vi laver som udbyder af logistikservice, og hvad eksempelvis Maersk Line laver," siger Rolf Habben Jansen.

Damco: Europe remains the best platform for global business

Damco får tre-årig kontrakt med Syngenta 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også