Orskov forventer øget konkurrence fra ærkerival

Når Fayard udvider sin kapacitet, så kan det koste ordrer. Også hos os, siger direktør Jeppe Ørskov.
AF MARLENE SORENSEN

Når Fayard om kort tid rykker ind på den store tørdok på Lindøværftet, vil det også give genlyd hos Frederikshavner-virksomheden Orskov Yard, der har 210 medarbejdere.
"Vi er direkte konkurrenter, og når Fayard udvider sin kapacitet, så kan det koste ordrer - også hos os," siger direktør Jeppe Ørskov til ShippingWatch.
Det er dog ikke noget, der får Jeppe Ørskov til at ryste på hånden.

Indtjening

"For os handler det om at holde næsen i sporet og tjene penge på det, vi plejer. At levere produkter af høj kvalitet og altid til tiden." siger Jeppe Ørskov.
Fayard, det tidl. Fredericia Skibsværft, er tæt på at underskrive en endelig aftale med Lindø Industripark om leje af den store Dok 3 på det tidligere Odense Staalskibsværft, Lindø. Dokken har i årtier været byggeplads for de største skibe til A.P. Møller – Mærsk’ flåde, og med genåbningen rykker Fayard op i den absolutte superliga blandt de toneangivende værfter i den stærkt trafikerede Østersø-region.

Eksklusivitet

Lejeaftalen indgås i et samarbejde mellem Fayard og H.J. Hansen Genvindingsindustri, der bl.a. har specialiseret sig i ophugning og nedbrydning af boreplatformene i Nordsøen. De to virksomheder investerer i fællesskab i en miljøgodkendelse af dokken samt i andre praktiske foranstaltninger, der skal gøre dokken mere brugervenlig.

Aftalen med Lindø Industripark vil indebære, at Fayard får en form for eksklusivitet på skibsreparationer i dokken. Vil andre værfter ind og benytte dokken, f.eks. til større ombygninger,, skal de samarbejde med Fayard, der har booket Dok 3 den 10. april til en færge fra rederiet Color Line.


Fayard genåbner Lindøværftets kæmpedok

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu